به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۰۱، ۱۳۹۹

تعداد رسمی قربانیان کرونا در ایران به ۱۲۸۴ تن رسید، مبتلایان ۱۸۴۰۷ نفر

در ادامه روند صعودی آمار مربوط به ویروس مرگبار کرونا، علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت ایران، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که شمار مبتلایان به بیماری کرونا در ایران به ۱۸ هزار و ۴۰۷ نفر و شمار قربانیان آن به ۱۲۸۴ نفر رسیده است.

ساعتی پیشتر یک مقام دیگر این وزارتخانه یعنی کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، اعلام کرده بود که در هر ۱۰ دقیقه، یک نفر در ایران بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهد.

علیرضا رئیسی در برنامه زنده شبکه خبر ایران گفت که از ظهر روز چهارشنبه، ۲۸ اسفند تا ظهر روز پنج‌شنبه، ۲۹ اسفند، ابتلای ۱۰۴۶ نفر دیگر به کرونا در ایران قطعی شد.

به گفته وی، در همین فاصله، ۱۴۹ نفر دیگر بر اثر ابتلا به این بیماری جان باختند.

آن‌ طور که آقای رئیسی اعلام کرد، شمار کل بهبودیافتگان کرونا در ایران نیز به ۵۹۷۹ نفر رسیده است.


اعلام این آمار از قربانیان کرونا در حالی رخ می‌دهد که بر اساس آماری که رادیوفردا از اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت به‌ دست آورده است، تا روز ۲۸ اسفند ۱۳۹۸، دست‌کم ۱۷۷۴ نفر در ۳۰ استان ایران بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس این آمار، همچنین تاکنون ۳۴ هزار و ۲۲۵ نفر به دلیل داشتن علائم بالینی کرونا در ۳۰ استان ایران بستری شده یا تحت نظر قرار گرفته‌اند.

این مقام وزارت بهداشت روز پنج‌شنبه در عین حال شمار مبتلایان جدید به کووید ۱۹ در ایران به تفکیک استان را چنین اعلام کرد: تهران ۱۳۷ نفر، قم ۳۱ نفر، گیلان ۷۳ نفر، اصفهان ۱۰۸ نفر، البرز ۶۱ نفر، مازندران ۵۸ نفر، مرکزی ۴۷ نفر، قزوین ۴۷ نفر، سمنان ۱۶ نفر، گلستان ۹ نفر، خراسان رضوی ۵۰ نفر، فارس ۲۱ نفر، لرستان ۳۷ نفر، آذربایجان شرقی ۵۸ نفر، خوزستان ۲۲ نفر و یزد ۶۹ نفر.

شمار مبتلایان جدید در سایر استان‌ها نیز بدین ترتیب است: زنجان ۲۶ نفر، کردستان ۱۱ نفر، اردبیل ۱۶ نفر، کرمانشاه ۶ نفر، کرمان ۱۴ نفر، همدان ۲۰ نفر، سیستان و بلوچستان ۱۸ نفر، هرمزگان ۵ نفر، خراسان جنوبی ۵ نفر، چهارمحال و بختیاری ۳ نفر، ایلام ۸ نفر، آذربایجان غربی ۲۶ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۱۵ نفر، بوشهر ۸ نفر و خراسان شمالی ۲۱ نفر.

این مقام وزارت بهداشت در عین حال از کاهش موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان‌های تهران، مازندران، گلستان، البرز، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سمنان، کردستان، خوزستان و فارس طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داده و آن را نشان‌دهنده «رعایت موارد از طرف مردم» عنوان کرده است.

وی در حالی از «رعایت موارد» از سوی مردم خبر داده و از آنها تشکر کرده که گزارش‌های متعددی از افزایش سفرهای بین شهری در آستانه نوروز و شلوغ بودن مراکز خرید منتشر شده است.

وزارت بهداشت ایران آمار افرادی که در استان‌های مختلف جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند، به تفکیک اعلام نمی‌کند.

مقام‌های این وزارتخانه اعلام می کنند که آمار آنان به استناد پاسخ تست نهایی از افراد است و افرادی که در گذشته علائم بالینی داشته‌اند را در آمار خود لحاظ نمی‌کنند.

تعدادی از نمایندگان مجلس ایران، نماینده سازمان بهداشت جهانی که به ایران سفر کرده بود و محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران اعلام کرده‌اند که آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت بسیار کمتر از رقم واقعی است.

منابع: شبکه خبر و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.