به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۱۲، ۱۳۹۹

«سیزده به در» به رسمیت شناخته شد!

رییس‌جمهوری و رییس مجلس صریح و روشن گفتند: «سیزده به در.» در حالی که در سال های گذشته مقامات مسئول به جای سیزده به در می‌گفتند: روز طبیعت! 
به گزارش ایسنا، مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: «رییس مجلس شورای اسلامی و رییس‌جمهوری از مردم خواستند، «سیزده به در» بیرون نروند و در خانه بمانند. آقای روحانی از سخت‌گیری‌های تازه خبر داده و گفته است: «مردم بدانند محدودیت‌ها به خاطر حفظ جان خود آنهاست.»

شاید بگویید خوب! شما هم که در این چند روز همین را خواسته بودید و این که به صرف درخواست و خواهش مردم از سفر منصرف نمی‌شوند و خصوصاً قبل از سیزده به در باید تدبیری اندیشید. دیگر چه انتقادی دارید؟ نه، انتقادی نداریم. همین درست است اما به این بهانه می‌خواهم یک نکتۀ دیگر را بگویم!

دقت کردید؟ هم آقای لاریجانی و هم آقای روحانی صریح و روشن و صاف، گفتند: سیزده به در! در حالی که در طول تمام سال‌های پس از انقلاب، مقامات مسئول به جای سیزده به در می‌گفتند: روز طبیعت!

همین آقای لاریجانی ۱۰ سال تمام رییس سازمان صداوسیما بوده و در تمام آن سال‌ها در رادیو و تلویزیون به چهارشنبه‌سوری می‌گفتند چهارشنبۀ آخر سال و به سیزده به در هم می‌گفتند: روز طبیعت!

بارها اما در این تارنما و جاهای دیگر یادآور می شدم: «در» یعنی دشت و سیزده به در، یعنی سیزده را در دشت و دَمَن سیر کنیم. چرا این قدر به این اصطلاح، حساس هستید و مثل کفر ابلیس با آن برخورد می‌کنید؟! برخی از مسئولان حساسیت خاصی به اصطلاحات عید داشتند و بعضاً حتی «عید نوروز» هم نمی‌گفتند و از تعبیر «سال نو» به جای آن استفاده می‌کردند. اما دیروز دیدیم و شنیدیم که آقای لاریجانیِ آیت‌الله‌زاده می گوید: سیزده به در و آقای روحانیِ روحانی هم نمی‌گوید روز طبیعت و راست و صریح می‌گوید: سیزده به در!

چرا؟ چون قرار است با مردم ارتباط برقرار کنند و اگر بگویند روز طبیعت، چه بسا مخاطب بپرسد روز طبیعت دیگر چیست در حالی که قرار است همه کاملاً متوجه شوند.

شاید هم دلیل دیگری داشته باشد. کرونا، جدی‌تر از آن است که سیاستمداران به دنبال الفاظ برساخته خودشان باشند یا به شیوۀ دیگری سخن بگویند.

کرونا، جهان را تغییر داده و همه را واقع‌گرا کرده است. دوران بازی با الفاظ سپری شده است.

آری، سیزده به در یا به این صورت «سیزده بدر» در خانه بمانید! سیزده به در یا سیزده بدر در خانه می‌مانیم.

روز طبیعت، پس کجاست؟ این روز فقط در تقویم رسمی است. ۱۳ فروردین یعنی سیزده بدر. تازه بعضی‌ها هم به سیزده می گویند سینزده یا سینزَه!»

ایسنا