به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۰۳، ۱۳۹۹

ایران و فرانسه دو زندانی خود را معاوضه کردند

بی بی سی - رسانه‌های داخلی در ایران گزارش دادند که با توافق قوه قضائیه ایران و دولت فرانسه، جلال روح‌الله نژاد مهندس ایرانی و رولان مارشال محقق فرانسوی معاوضه و از زندان آزاد شده‌اند.


میزان خبرگزاری رسمی قوه قضائیه نوشته با همکاری این قوه برای آزاد کردن "یکی از زندانیان فرانسه" در ایران، دولت فرانسه نیز در مقابل جلال روح‌الله نژاد مهندس ایرانی را آزاد کرده است که متهم بود تحریم‌های آمریکا را دور زده.

میزان خبرگزاری رسمی قوه قضائیه در ایران، نام زندانی آزاد شده فرانسه در ایران را افشا نکرد اما نوشت که او با استفاده از تخفیف مجازات آزاد شده است.
اما بعدتر تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که این کشور رولان مارشال، محقق فرانسوی را که هشت ماه پیش بازداشت شده بود آزاد کرده است.

به گزارش تلویزیون دولتی ایران، آقای مارشال که به پنج سال حبس به خاطر اقدام علیه امنیت ملی متهم شده بود به سفارت فرانسه در تهران تحویل داده شده است.
رولان مارشال همراه فریبا عادلخواه پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی-فرانسوی بازداشت شده بود.


خبرگزاری میزان گزارش داد که آزادی جلال روح‌الله نژاد با تلاش قوه قضائیه و "همکاری متقابل" دولت فرانسه، محقق شده است.
جلال روح‌الله‌نژاد، مهندس ایرانی نزدیک به یکسال است که در فرانسه در زندان بوده و دادگاهی در فرانسه حکم داده بود که او به آمریکا مسترد شود.
آقای روح‌الله‌نژاد از طرف مقام‌های آمریکایی متهم شده بود که برای دور زدن تحریم‌های ایران تلاش کرده و همچنین می‌خواسته فناوری‌های پیشرفته با قابلیت نظامی به ایران منتقل کند.
در فرانسه حکم دادگاه برای مسترد کردن متهم به کشور دیگر کافی نیست و نخست‌وزیر هم باید حکم استرداد را تایید کند.
جلال روح الله نژاد، مهندس ۴۱ ساله‌ای است که ۱۲ بهمن سال گذشته (۲ فوریه) هنگام ورود به فرانسه، در فرودگاه نیس بازداشت شد.
مقام‌های قضایی آمریکا می‌گویند او می‌خواسته یک سری از سیستم‌های مایکروویو صنعتی را از آمریکا به ایران منتقل کند که قابلیت استفاده‌های نظامی داشته‌اند.
در صورت تایید اتهام‌های وارد شده در دادگاه های آمریکا، آقای روح الله نژاد می توانست تا ۶۰ سال به زندان محکوم شود.