به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۲۲، ۱۴۰۱

بیست و هشتمین روز اعتراضات ایران

 ناآرمی‌های شبانه در چند شهر ادامه یافت 

 

اعتراضات بوکان 

چهارمین هفتۀ اعتراضات ایران در حالی به پایان می‌رسد که اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، حاکی از برقراری جو امنیتی در شب گذشته در شهرها و مناطقی همچون تهران، سقز و اهواز بوده که کانون اعتراضات چهار هفتۀ اخیر محسوب می‌شوند.


بنا بر مشاهدات شهروندان، در برخی جاده‌های اصلی منتهی به این شهرها نیز ایست‌های بازرسی دایر شده است.


با وجود تشدید تدابیر امنیتی از سوی حکومت، اعتراضات مردمی به اشکال مختلف، از برگزاری تجمع و سردادن شعارهای ضدحکومتی گرفته تا دیوار نویسی و حضور در اماکن عمومی بدون حجاب همچنان ادامه دارد.


آخرین خبرها و گزارش‌ها درباره اعتراضات سراسری ایران و واکنش‌های بین‌المللی به آن‌ در روز جمعه ۲۲ مهر (۱۴ اکتبر) را در این مطلب پیگیری کنید. 


بیانیه کانون صنفی معلمان ایران در «تقبیح» سخنان وزیر آموزش درباره انتقال دانش‌آموزان معترض بازداشت شده به مراکز اصلاح و تربیت

کانون صنفی معلمان ایران روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای به سخنان یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش که دربارۀ سرنوشت دانش آموزان بازداشت شده گفته بود دانش آموزانی که بازداشت شدند «برای بحث اصلاح و تربیت است که در مرکز روان شناسی هستند و دوستان کارشناس کارشان را انجام می‌دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند»، واکنش نشان داد.


بیانیه با اشاره به اینکه «مرگ اخلاق ملموس‌ترین واقعیت جاری در فضای این روزهای جامعه» است، اعلام می‌دارد: «اخبار کشته شدن دانش‌آموزان، دستگیری آن‌ها، ورود نیروهای انتظامی و امنیتی به مدارس و غیره را با ناباوری می‌شنیدیم و تمایلی به باورشان نداشتیم؛ اما تایید این اخبار، توجیه و عادی جلوه دادن آن توسط بالاترین مسئول(؟!) وزارتخانه، نقطه پایانی شد برای ته‌مانده امیدی که در دل داشتیم.»


در ادامه آمده است: «اکنون از وزیر و دستگاه وزارتی‌‌اش می‌پرسیم اینگونه قصد رساندن دانش‌آموزان به «حیات طیبه» را دارید؟ اینگونه قرار است کودکان و نوجوانان دانش‌آموز را به افرادی «حقیقت جو»، «شجاع»، «عدالت‌خواه» تبدیل کنید؟... 

به جای دفاع از حریم مدرسه و دانش‌آموزان، ورود غیرقانونی نیروهای امنیتی به مدارس یا حتی دستگیری دانش‌آموزان در خیابان را توجیه می‌کنید؟ 

دانش‌آموزی که نتوانستید در مدارس به شیوه دلخواه خود اجتماعی‌اش کنید، اکنون در بازداشتگاه‌های اصلاح و تربیت قرار است تبشیر و تنذیر و تمشیت شود؟

چه دفاعی کرده‌اید از مدیر باشرفی که حاضر نشد تصاویر دوربین‌های مدرسه را در اختیار ماموران امنیتی قرار دهد و در حضور دانش‌آموزان بازداشت شد؟

چه اقدامی برای ارتباط و دلجویی از خانواده‌های داغدار دانش‌آموزان کشته‌شده انجام دادید؟ یا برای آزادی بازداشت شدگان و دلجویی از آنان؟»


کانون صنفی معلمان ایران ضمن «محکومیت شدید» اینگونه «رفتارهای نابخردانه» که به پادگانی شدن فضاهای آموزشی و سلب ماهیت علمی و فرهنگیِ کلاس‌های درس منجر خواهد شد، به همۀ دست اندرکاران به ویژه «وزیر بی‌صلاحیت آموزش و پرورش» هشدار می دهد که «فورا و بدون فوت وقت، نسبت به آزادی دانش آموزان  معترض زندانی و دلجویی از آن‌ها، همچنین آزادی همکار یا همکارانی که به دلیل حمایت از اعتراضات قانونی دانش آموزان یا مقاومت در برابر نیروهای انتظامی و امنیتی که قصد دخالت در امور مدارس را داشته‌اند در بازداشت به سر می‌برند یا مورد بازخواست قرار گرفته‌اند» اقدام نمایند.


بیانیه در پایان هشدار می‌دهد که «در صورت ادامۀ این روند مغایر با قانون و عرف، معلمان، خانواده‌ها و تشکل های صنفی، وظیفۀ خود می‌دانند که از ساحت مقدس مدرسه، به هر نحوی که شایسته می‌دانند دفاع نمایند.»


نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: ظاهراً در جلسات سران تصمیمی گرفته شده که ساز و کار جدیدی برای شنیدن اعتراضات فراهم شود

غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جریان گفتگویی که روز جمعه از سوی ایسنا منتشر شد، اعلام کرد: «خوشبختانه ظاهراً در جلسات سران تصمیمی گرفته شده که ساز و کار جدیدی برای شنیدن اعتراضات فراهم شود... چه اشکالی دارد که فضا و مکانی مشخص کنیم تا افراد با رعایت چارچوب‌های تعریف شده، حرف‌های خود را مطرح کنند؛ اگر به این سمت حرکت کنیم، آرامش در جامعه بیشتر می‌شود.»


او همچنین گفت: «مسئول یعنی کسی که مورد سوال واقع می‌شود و وقتی فردی مسئول می‌شود، باید هم تحمل شنیدن داشته باشد هم پاسخگو باشد. یک اصل کرامت انسانی است که وقتی مسئولیتی را عهده‌دار می‌شویم، آستانه تحمل‌مان را بالا ببریم و صدای کسی که از گفتار و عمل و رفتار ما نقدی دارد را بشنویم.... گاهی نقد در قالب اعتراض فردی و اجتماعی ظهور و بروز پیدا می‌کند و لازمه‌اش نیز این است که وزارت کشور به عنوان دستگاه متولی با همراهی دستگاه‌های مسئول، فرصت شنیدن نقد را فراهم کند.»


هرانا: شمار کشته‌شدگان اعتراضات ایران به ۲۲۴ نفر رسید

خبرگزاری «هرانا» که متعلق به گروهی از فعالان حقوق بشر در ایران است، شمار قربانیان اعتراضات ایران را دست‌کم ۲۲۴ نفر اعلام کرد.


این آمار، تلفات نیروهای امنیتی در جریان درگیری‌ها برای سرکوب اعتراضات را نیز شامل می‌شود که به گفتۀ هرانا ۲۴ نفر بوده است.


به نوشتۀ این خبرگزاری، در میان کشته‌شدگان ۲۹ کودک نیز دیده می‌شوند و حدود ۶ هزار معترض نیز تا کنون بازداشت شده‌اند.


 در میان کشته‌شدگان ۲۹ کودک نیز دیده می‌شوند و حدود ۶ هزار معترض نیز تا کنون بازداشت شده‌اند.

حامد اسماعیلیون: جنایتکاران جایی در دنیای آزاد ندارند

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی که همسر و فرزندش را در آن حادثه از دست داده، در واکنش به تحریم افرادی همچون جواد ظریف، علی لاریجانی، حسین شریعتمداری از سوی دولت کانادا، در یک پیام توییتری نوشت: «جنایتکاران جایی در دنیای آزاد ندارند.»


«زنان سرزمین من ایران»

پس از اعتراض شماری از «زنان مخافر ایرانی» که تصاویر آنها بدون رضایتشان در دیوارنگارۀ میدان ولیعصر تهران نقش بسته بود و درنهایت برچیده شدن این دیوارنگاره توسط مقامات شهر آنهم کمتر از ۲۴ ساعت پس از نصب، عکس‌های منتشر شده حاکی از آن است که هم اکنون در آن مکان تنها صفحه‌ای بزرگ با یک عبارت به چشم می‌خورد: «زنان سرزمین من ایران»


فاطمه معتمد آریا (بازیگر)، مرضیه برومند (کارگردان)، پروانه کاظمی (کوهنورد)، ژاله علو (بازیگر)، و فرخنده صادق (کوهنورد) از جمله زنانی بودند که خواستار حذف تصویر خود از این بنر شده بودند.


فرزند هما روستا (بازیگر) نیز خواستار حذف تصویر مادرش از روی پوستر شده بود. خانم روستا سال ۱۳۹۴ درگذشت.