به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۱۸، ۱۴۰۳

آماده‌باش در آمریکا برای حمله تلافی‌جویانه ایران

  

به دنبال حمله «اسرائیل» به کنسولگری ایران در دمشق و کشته شدن فرمانده حوزه سوریه و لبنان نیروی قدس سپاه، یک مقام ارشد دولت آمریکا جمعه ۱۷ فروردین به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت، ایالات متحده در حالت آماده‌باش قرار دارد و به طور فعال برای یک حمله تلافی‌جویانه «قابل توجه» ایران در هفته آینده آماده می‌شود.

رسانه‌های دیگر از جمله رویترز، «سی‌بی‌اس نیوز»، «یو.اس تودی» و پولیتیکو نیز گزارش‌های مشابهی در مورد آمادگی ایالات متحده برای احتمال حمله ایران به منافع و پرسنل اسرائيل یا آمریکا در خاورمیانه منتشر کردند.

سی‌ان‌ان می‌گوید، مقامات ارشد آمریکایی در حال حاضر معتقدند که حمله ایران «حتمی» است و مقامات اسرائیلی نیز بر این باورند.

طبق این گزارش، آمریکا و اسرائیل سخت در تلاش هستند تا قبل از وقوع این حمله در موقعیت بهتر قرار گیرند، چرا که پیش‌بینی می‌شود که حمله انتقام‌جویانه ایران از طرق مختلف رخ خواهد داد و احتمالا منافع و نیروهای آمریکا و اسرائیل در منطقه هدف قرار خواهد گرفت.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه در تماس تلفنی خود در خصوص حمله تلافی‌جویانه احتمالی ایران صحبت کردند.

جو بایدن در این تماس با بنیامین نتانیاهو دربارهٔ تهدیدات جدید تلافی‌جویانه ایران تصریح کرده است که ایالات متحده «قویاً از اسرائیل در مواجهه با این تهدید حمایت می‌کند.»

این مقام ارشد دولت بایدن به سی‌ان‌ان گفت، مقامات آمریکایی و اسرائیلی تا روز جمعه از محل و زمان این حمله اطلاعاتی در اختیار نداشتند.

روزنامه «یو.اس تودی» هم به نقل از دو مقام آمریکایی جمعه نوشت: ایالات متحده برای حمله احتمالی به اسرائیل یا تأسیسات آمریکایی در خاورمیانه به تلافی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، در حالت آماده باش قرار دارد.

در همین زمینه، مقامات آمریکایی به «سی‌بی‌اس نیوز» هم گفته‌اند، مقامات اسرائیل و ایالات متحده به نتیجه رسیده‌اند که جمهوری اسلامی در حال برنامه‌ریزی برای حمله تلافی‌جویانه به اسرائیل است.

طبق این گزارش، اطلاعاتی که آمریکا دریافت کرده نشان می‌دهد که ایران در حال آماده‌سازی شمار زیادی از پهپادهای شاهد و موشک‌های کروز برای حمله تلافی‌جویانه به اسرائیل است.

مقامات آمریکایی به «سی‌بی‌اس نیوز» گفته‌اند، زمان و هدف حمله احتمالی ایران به منافع اسرائیل هنوز مشخص نیست، اما یک پاسخ متقابل متناسب با حمله به کنسولگری ایران در دمشق می‌تواند حمله به یک مرکز دیپلماتیک اسرائیل در منطقه باشد.

این مقامات اضافه کردند به لحاظ زمانی این حمله احتمال دارد که از اکنون تا پایان ماه رمضان در هفته آینده روی دهد.

«پیام ایران به آمریکا»

در همین حال، محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ایران می‌گوید، به دنبال حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق پیامی برای آمریکا ارسال کرده است.

این مقام دولت رئیسی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «جمهوری اسلامی ایران در پیامی مکتوب به آمریکا هشدار داد در دام نتانیاهو نیفتد: کنار بکش تا ضربه نخوری.»

محمد جمشیدی اضافه کرده است:« در پاسخ، آمریکا از ایران درخواست کرد که اهداف آمریکایی را نزند.»

در همین زمینه گزارش‌هایی از آماده‌باش ارتش اسرائیل برای مقابله با حمله انتقام‌جویانه احتمالی جمهوری اسلامی پس از کشته شدن افسران ارشد سپاه پاسداران در حمله منسوب به اسرائیل در سوریه منتشر شده است.

در حمله اسرائیل در روز دوشنبه این هفته به کنسولگری ایران در دمشق، محمدرضا زاهدی، فرمانده حوزه سوریه و لبنان در نیروی قدس سپاه پاسداران و شش افسر دیگر سپاه پاسداران کشته شدند.

همزمان با «روز قدس»، تشییع جسد محمدرضا زاهدی و سایر افسران کشته شده سپاهی را که از سوریه به ایران برگردانده شده، روز جمعه برگزار شد.

در حمله منتسب به اسرائیل در دمشق شش تن دیگر نیز که دارای شهروندی سوریه بودند جان خود را از دست دادند.

در همین حال، دولت اسرائیل، سفارتخانه‌های خود را در شماری از کشورهای جهان در روز جمعه بست.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بستن سفارتخانه‌ها نشان نگرانی اسرائیل از احتمال عملی شدن تهدید ایران برای تلافی‌جویی از حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق است.

حسن نصرالله، رهبر گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان هم روز جمعه گفت پاسخ جمهوری اسلامی به حمله منتسب به اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق «اجتناب‌ناپذیر» است.

حسن نصرالله در سخنرانی خود حمله به ساختمان کنسولگری ایران در پایتخت سوریه را یک «نقطه عطف» از ۱۵ مهر تا به حال خواند.

او که رهبری گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی در لبنان را برعهده دارد، اضافه کرد: «مطمئنا پاسخ ایران به هدف قرار دادن کنسولگری‌اش در دمشق احتناب‌ناپذیر است.»

رادیو فردا