به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۱۴، ۱۴۰۳

شورای امنیت سازمان ملل بر سر حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق تشکیل جلسه می‌دهد

یورونیوز: در پی هدف قرار گرفتن ساختمان کنسولگری ایران در سوریه و کشته شدن محمدرضا زاهدی از فرماندهان ارشد سپاه قدس و معاونش به همراه ۵ عضو دیگر این نیرو، شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه به درخواست روسیه تشکیل جلسه می‌دهد.



دیمیتری پولیانسکی، نماینده روسیه در سازمان ملل با اعلام این مطلب گفت که این جلسه روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد.

پیش‌تر نماینده ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان خواستار نشست فوری شورای امنیت درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه شده بود.

زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد مرگ نظامیان سپاه پاسداران و تخریب کامل اماکن دیپلماتیک ایران را «نقض قوانین بین‌الملل و اصل اساسی مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی» خوانده و از شورای امنیت خواسته بود تا «اقدام جنایتکارانه و حمله تروریستی رژیم اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند.»

روز دوشنبه در حمله‌‌ای منتسب به اسرائیل، یک ساختمان متعلق به کنسولگری ایران در مجاورت سفارت ایران در دمشق فرو ریخت و دستکم ۷ نفر از اعضای سپاه پاسداران از جمله سرتیپ محمدرضا زاهدی، فرمانده شاخه سوریه و لبنان نیروی قدس و محمد هادی حاجی رحیمی معاون او کشته شدند.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از چهار مقام اسرائیلی که نخواستند نامشان فاش شود، تأیید کرده است که اسرائیل در پشت این حمله قرار داشته است. منابع اسرائیلی با این حال اینکه ساختمان دارای وضعیت دیپلماتیک بوده را رد کرده‌اند.

به گفته آنان، «این ساختمان پایگاه سپاه پاسداران بوده» و همین امر آن را به یک «هدف نظامی مشروع» تبدیل کرده است.

اسرائیل به طور رسمی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای با محکوم کردن این حمله، اسامی دیگر قربانیان «حمله موشکی اسرائیل» را حسین امان‌اللهی، مهدی جلالتی، محسن صداقت، علی آقا بابایی و علی صالحی روزبهانی اعلام کرده است.

همزمان حسین امیرعبداللهیان، وزیرامور خارجه ایران از احضار کاردار سفارت سوئیس در تهران و ارسال «پیام مهمی به دولت آمریکا به عنوان حامی» اسرائیل خبر داده است.

آقای امیرعبداللهیان گفته است «آمریکا باید پاسخگو باشد.»

در سوی مقابل ایالات متحده اعلام کرده که از این حمله «هیچ اطلاعی» نداشته است. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به وبسایت آکسیوس گفت: «ایالات متحده هیچ دخالتی در حمله [اسرائیل] نداشت و ما از قبل از آن اطلاعی نداشتیم.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر خارجه ایران همچنین در تماس با فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه حمله به کنسولگری ایران را «عبور از همه تعهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی به ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین» خواند و گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل «تعادل روانی خود را از دست داده است.»

در همین حال حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و کشته شدن اعضای سپاه قدس را محکوم کرده است.