به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۱۷، ۱۴۰۳

آکسیوس: اسرائیل به آمریکا گفته با حمله تلافی‌جویانه تهران، درگیری را به سطح دیگری می‌کشاند

 دولت بایدن و دولت اسرائیل بسیار نگران هستند که جمهوری اسلامی برای حمله‌ای قریب الوقوع آماده شود.

axios.jpg

ایران اینترنشنال - وبسایت آکسیوس، به نقل از مقام‌های اسرائیلی که نام آنها اعلام نشده، گزارش داد که اسرائیل به آمریکاگفته است که اگر جمهوری اسلامی به حملات تلافی‌جویانه در پی حمله به کنسولگری ایران در دمشق دست بزند، اسرائیل قاطعانه واکنش نشان خواهد داد و درگیری فعلی را به سطح دیگری خواهد کشاند.

رهبران جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند که اسرائیل را به خاطر حمله ای که منجر به کشته شدن حمید رضا زاهدی، یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران شد، مجازات خواهند کرد.

مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی به آکسیوس گفتند که دولت بایدن و دولت اسرائیل بسیار نگران هستند که جمهوری اسلامی برای حمله‌ای قریب الوقوع آماده شود.

نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در لبنان، سوریه، عراق و غزه به اسرائیل حمله کرده‌اند، اما حمله‌ای از خاک ایران به اسرائیل صورت نگرفته است. حمله مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل بی‌سابقه خواهد بود و می‌تواند به جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه منجر شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه 16 فروردین،در جلسه کابینه امنیتی اسرائیل گفت که ایران سال‌ها است که علیه اسرائیل «هم به‌طور مستقیم و هم از طریق گروه‌های نیابتی‌اش عمل می‌کند و بنابراین اسرائیل هم به طور دفاعی و هم تهاجمی علیه جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش عمل می‌کند.»

او گفت: «ما می‌دانیم چگونه از خود دفاع کنیم و بر اساس این اصل ساده عمل می‌کنیم که هرکس به ما آسیب برساند یا قصد آسیب رساندن به ما را داشته باشد، به او آسیب خواهیم رساند.»

جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه در گفتگویی تلفنی درباره تهدیدات جمهوری اسلامی علیه اسرائیل گفتگو کردند.

کاخ سفید پس از این گفتگوی تلفنی اعلام کرد: «رییس‌جمهوری آمریکا به صراحت گفت که ایالات متحده قدرتمندانه از اسرائیل در مواجهه با این تهدیدات حمایت می‌کند.»

حمله اسرائیل به ساختمانی در کنار ساختمان سفارت جمهوری اسلامی در دمشق باعث کشته شدن محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد سپاه پاسداران و مسئول عملیات نظامی جمهوری اسلامی در لبنان و سوریه شد.

زاهدی ارشدترین افسر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله سال 2020 آمریکا کشته می‌شود.

او به همراه شش افسر ایرانی دیگر در حمله اسرائیل به ساختمانی کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق در روز دوشنبه کشته شد.

رهبران جمهوری اسلامی می‌گویند که این ساختمان، یک مکان دیپلماتیک بوده و حمله به آن نقض قوانین بین‌المللی و حمله به خاک این کشور محسوب می‌شود.

مقام‌های اسرائیلی اما می‌گویند که این ساختمان، مکانی دیپلماتیک نبوده و ساختمانی بود که سپاه برای عملیات نظامی از آن استفاده می‌کرد.

سخنگوی سپاه گفته است به زودی حملات مرگبار بیشتری علیه اسرائیل انجام خواهد شد.

زهرا ارشادی، معاون سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل گفت که تهران خویشتنداری قابل توجهی به خرج داده است و اسرائیل باید مسئولیت کامل عواقب این حمله را بر عهده بگیرد.

به گفته مقام‌های اسرائیلی، نیروهای دفاعی این کشور به ویژه واحدهای دفاع هوایی و اطلاعاتی در حالت آماده باش هستند. ارتش اسرائیل تمام تعطیلات آخر هفته سربازان رزمی خود را لغو کرده است.

به نوشته آکسیوس، مقام‌های اسرائیلی ادعا می‌کنند اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی می تواند با استفاده از موشک های بالستیک دوربرد، موشک های کروز یا هواپیماهای بدون سرنشین از خاک خود به اسرائیل حمله کند.

به گفته یک مقام اسرائیلی، این موضوع به طور مفصل در جریان تماس تلفنی یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در روز چهارشنبه، ۱۵ اسفند، مورد بحث قرار گرفت.

مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی به آکسیوس گفتند که این دو درباره چگونگی هماهنگی بهتر و آماده شدن برای سناریوهای تشدید تنش در نتیجه اقدام تلافی جویانه ایران گفتگو کردند.

کاخ سفید و پنتاگون از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند. ارتش اسرائیل و دفتر نخست وزیر اسرائیل نیز حاضر به اظهار نظر در این‌باره نشدند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که اسرائیل حمله خود به سوریه را با دولت بایدن هماهنگ نکرده است و اسرائیل بدون ارائه جزئیات در مورد هدف، زمانی که جنگنده‌های اسرائیلی به پرواز درآمده بودند، به طور کلی و اجمالی بدون اشاره به جزییات به ایالات متحده اطلاع دادند.