به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۱۴، ۱۴۰۳

دلار آمریکا باز هم رکورد زد

 

طی یک ماه گذشته، ریال ایران حدود ۱۴ درصد از ارزش خود را از دست داده و امروز ۱۴فروردین۱۴۰۳ به نزدیک ۶۳ هزار تومان رسیده است. کمتر از ۹ روز پیش، ۶فروردین، ارزش پول ایران درحالی‌که ایرانیان درگیرودار جشن‌های نوروزی بودند، رکورد تازه‌ای زده بود و به ۶۱ هزار و ۳۵۰ تومان رسیده بود.

این در‌حالی‌ست که «ابراهیم رئیسی»، رییس‌جمهور ایران، در تبلیغات انتخاباتی، وعده حفظ ارزش ریال و مهار تورم را داده بود، اما از زمان روی کار آمدن دولت او در مرداد ۱۴۰۰، نرخ دلار در مقابل ریال ایران بیش از ۲.۵ برابر شده است.

گمرک و مقامات وزارت اقتصاد ایران طی ماه‌های گذشته به‌خاطر اوج‌گیری تراز منفی تجارت غیرنفتی، برای اولین بار آمارهای صادرات نفت، برق و خدمات مهندسی را نیز به آمارهای گمرکی کشور اضافه کرده‌اند تا تراز منفی هنگفت تجارت غیرنفتی کشور به چشم نیاید.

گمرک ایران با احتساب صادرات نفت، برق و خدمات مهندسی مدعی شده است که کل تراز تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماه سال گذشته مثبت ۱۹ میلیارد دلار بوده، اما در این گزارش، آمارهای واردات برق، محصولات نفتی و خدمات ایران لحاظ نشده است تا تصویری کامل از کل تجارت خارجی کشور به دست بدهد.

آمارهای بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد کشور، سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات خدمات و نصف این رقم صادرات خدمات دارد.

ایران وایر