به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۱۶، ۱۴۰۳

دست‌کم ۲۰ کشته در درگیری خونین سیستان و بلوچستان

  

مقام‌های دولت ایران تایید کرده‌اند که گروه شورشی جیش العدل دست به حملات گسترده و هماهنگی علیه مقرهای نظامی در سه شهرستان راسک، چابهار و سرباز زده‌اند که به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا پنج مامور و ۱۵ مهاجم در آن کشته شده‌اند. این حملات که از شب گذشته آغاز شده است به گفته مقام‌ها درگیری همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی(ایرنا) به نقل از منابع امنیتی محلی تاکنون «۱۵» مهاجم که آنها را «تروریست» توصیف کرده است در این درگیری‌های مسلحانه کشته شدند.

این گزارش به نقل از محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران حاکی است که از نیمه شب گذشته عملیات مهاجمان در سپاه شهرستانی چابهار و راسک، دریابانی و کلانتری ۱۱ شروع شد.

او می‌گوید: «هفت تروریست در این عملیات شرکت داشتند که پنج نفر داخل ساختمان کشته و جلیقه‌های انتحاری‌شان منفجر شد.»

این گزارش حاکی است که در دریابانی و کلانتری ۱۱ چابهار نیز مهاجمان از طریق مغازه‌های طبقه همکف وارد ساختمان چهار طبقه شده‌اند، که به گفته آقای پاکپور «سه نفر داخل دریابانی رفتند و کشته شدند هر سه دارای جلیقه انتحاری بودند.»

فرمانده نیروی زمینی سپاه می‌گوید: «۱۵ نفر از تروریست‌ها کشته شدند که احتمال افزایش آنها به ۱۸ نفر وجود دارد، همچپنین پنج نفر از نیروهای حافظان امنیت شهید شدند که سه نفر از آنها از نیروهای فراجا و ۲ نفر نیروهای سپاه پاسداران بودند.»

خبرگزاری ایرنا صبح پنجشنبه در گزارشی نوشت که «یک سرباز، یک پاسدار و یک بسیجی طرح امنیت و ۲ مامور انتظامی نیز در چابهار از شهدای شامگاه چهارشنبه در جنوب سیستان و بلوچستان هستند.»

علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان، پیشتر به خبرگزاری ایرنا گفته بود: «تا کنون پنج مدافعان امنیت به شهادت رسیدند و ۱۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.»

او اضافه کرد که مهاجمان «یک نفر از شهروندان چابهار را به گروگان گرفته‌اند که عملیات نیروهای امنیتی برای حفظ جان این گروگان با احتیاط کامل انجام می‌شود.»

محمد پاکپور در این باره گفت: «یکی از مشکلاتی که داشتیم گروگان‌ها بودند که با ورود نیروها رها شدند و واحدهای ویژه در حال پاکسازی منطقه هستند.»

پیشتر علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان، در گفتگو با شبکه خبر زمان شروع این حمله را ساعت ده شب چهارشنبه به وقت محلی عنوان کرد.

بعدا خبرگزاری حال وش گزارش‌ داد که افراد مسلح به پایگاه سپاه در دو راهی پارود واقع در شهرستان سرباز هم حمله کرده و درگیری‌های دیگری در این منطقه روی داده است.

خبرگزاری مهر گزارش داد که این حمله «از ارتفاعات سمت بیمارستان راسک به مقر سپاه» انجام شد که پاسخ متقابل نیروهای سپاه را به دنبال داشت.

خبرگزاری حال وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد پیشتر به نقل از جیش‌العدل «از تصرف مقرهای سپاه پاسداران در راسک و ستاد فرماندهی ناحیه چابهار و کلانتری ۱۲ و اداره آگاهی و کنترل بر انبار تسلیحات در طی حمله اعضای خود به این پایگاه‌ها» خبر داد.

در بیانیه‌ای که «رسانک نیوز» از گروه جیش‌العدل منتشر کرد آمده است که اعضای این گروه به نیروهای نظامی «که جهت کمک به نیروهای درگیر در مقرهای نظامی در حال اعزام بودند» شبیخون زده‌اند.

این گروه در بیانیه خود مدعی شد «ده‌ها تن از نیروهای کمکی دشمن در نزدیک بیمارستان امام علی چابهار» کشته شده‌اند.

سازمان «جیش العدل ایران» یک گروه اسلام‌گرای مسلح مخالف دولت ایران است که خود را «ارتش عدالت و برابری» و معرفی می‌کند و می‌گوید برای دفاع از حقوق سنی‌ها به ویژه در استان سیستان و بلوچستان ایران می‌جنگد.

این گروه در موارد متعدد درگیری‌های مسلحانه و خونینی با نیروهای نظامی و امنیتی ایران داشته و مسئولیت چند حمله مسلحانه در مناطق مرزی جنوب شرق ایران را بر عهده گرفته است. ترور مقام‌ها و ربودن مرزبانان و نیروهای مسلح ایرانی هم از جمله فعالیت‌های این گروه است.

با این حال به نظر می‌رسد حملات چهارشنبه شب یکی از بزرگترین درگیری‌های آن با نیروهای نظامی باشد.

ایران اواخر دی ماه گذشته از حمله به مواضع این گروه در پاکستان خبر داد که حمله متقابل پاکستان به «مخفیگاه‌های تروریست‌ها» در استان سیستان و بلوچستان ایران را به دنبال داشت که حداقل ۹ نفر در آن کشته شدند.

حکومت ایران جیش العدل را تروریستی و وابسته به سازمان‌های اطلاعاتی عربستان سعودی و آمریکا می‌داند و آن را «جیش الظلم» می‌خواند. هرچند آمریکا هم، در کنار ژاپن و نیوزلند این گروه را تروریستی می‌شناسد.

علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران ادعا کرد که این گروه «درحال اجرای اوامر» اسرائیل است.

بی‌بی‌سی فارسی