به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۱۶، ۱۴۰۳

نیویورک تایمز : حکومت ایران دربارۀ پاسخگویی به حملۀ اسرائیل دچار دودستگی است

 

به نوشتۀ نیویورک تایمز، اگر چه جمهوری اسلامی انتقام خون فرماندهان کشته شدۀ سپاه پاسداران را حق و وظیفۀ خود می‌داند، اما، دستگاه سیاسی-امنیتی رژیم اسلامی میان طرفداران حملۀ مستقیم موشکی به اسرائیل و حملۀ غیرمستقیم از طریق نیروهای نیابتی تهران دوپاره شده است. به نوشتۀ نیویورک تایمز کسانی که طرفدار حملۀ مستقیم به اسرائیل هستند می‌گویند که واکنش غیرمحسوس از جانب تهران نشانۀ ضعف جمهوری اسلامی تلقی خواهد شد. در مقابل عده‌ای دیگر می‌گویند که چنین واکنشی به تشدید تنش‌ها و مالاً جنگ منجر می‌شود که باید از آن به هر قیمت اجتناب کرد.


فاینشنال تایمز، به نقل از یک مقام دولت ایران نوشته است که اتفاقاً ابراهیم رئیسی و علی خامنه‌ای مدافع نظر دوم، یعنی واکنش غیرمستقیم و پرهیز از درگیری مستقیم با اسرائیل هستند (امروز چهارشنبه سوم آوریل/پانزده فروردین یک سخنگوی سپاه پاسداران گفت : "بزودی شاهد حملات مرگبار جدید علیه اسرائیل خواهیم بود و جبهۀ مقاومت به وظیفۀ خود عمل خواهد کرد").


یک افسر پیشین اطلاعات ارتش اسرائیل گفته است که "سیاست جمهوری اسلامی همین است، یعنی تهدید می‌کند، ولی کار چندانی نمی‌کند. جمهوری اسلامی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی یا محسن فخری‌زاده به همین نحو عمل کرد." همین منبع افزوده است که رهبران ایران خوب می دانند که پس از هفتم اکتبر دیگر نباید اسرائیل را زیاد تحریک کنند.


به گفتۀ ناظران، واکنش تهران به حملۀ هوایی به کنسولگری ایران در دمشق به حملات نیروهای نیابتی‌اش به پایگاه‌های آمریکا در عراق و کشتی‌های تجاری غرب در دریای سرخ محدود خواهد شد. در اسرائیل گفته می‌شود که جمهوری اسلامی می‌تواند علیه یهودیان و اسرائیلی‌ها در خارج به ویژه علیه شرکت‌ها و جهانگردان اسرائیلی در ترکیه دست به اقدام بزند.

ناصر اعتمادی / رادیو فرانسه