به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۱۷، ۱۴۰۳

واکنش‌ها به بازداشت حسین شنبه‌زاده؛ آیا اتهامش «کامنت نقطه» بود؟

 

بازداشت حسین شنبه‌زاده، ویراستار ادبی و فعال رسانه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی طی روزهای گذشته، درباره سرنوشت او به همراه داشته است: کاربران ایرانی می‌گویند بازداشت شنبه زاده چند هفته پس از نوشتن کامنتی که فقط یک نقطه داشت زیر پست حساب رسمی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در شبکه ایکس صورت گرفت. پس از مدت کوتاهی میزان لایک همین نقطه از تعداد لایکی که پست خامنه‌ای داشت، به به بیش از دو برابر رسید.

پست حساب رسمی خامنه‌ای که ۱۳ اردیبهشت ماه منتشر شد، فاقد نقطه بود.

به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، دادستانی اردبیل روز چهارشنبه ۱۶ خرداد بدون ذکر نام حسین شنبه‌زاده، از دستگیری فردی به اتهام جاسوسی برای اسرائیل و قصد خروج غیرقانونی از خبر داد. این درحالی است که اعضای خانواده او این اتهامات را بی‌اساس خوانده و استمداد طلبیده‌اند.

در واکنش به بازداشت حسین شنبه‌زاده بسیاری از کاربران ایرانی و غیر ایرانی در شبکه ایکس، پست‌های بسیاری منتشر کردند از جمله یوری کاسپاروف قهرمان سابق شطرنج جهان و فعال حقوق بشر در حمایت از او یک نقطه در حساب خود منتشر کرد.

برخی از دوستان و نزدیکان او نیز با انتشار یک فایل صوتی و همچنین اطلاعاتی از فشار و تهدید نهادهای امنیتی علیه شنبه زاده در چند ماه گذشته خبر داده‌اند.

برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی این سوال را مطرح کرده‌اند که یک ویراستار به چه اطلاعات حساسی دسترسی دارد؟

انتشار اسکرین شات‌هایی از چت شبنه زاده که توسط کاربران رسانه‌های اجتماعی جعلی تشخیص داده شدند و همچنین طرح‌ها و تصاویر مختلف برای حمایت از او با واکنش‌های بسیاری روبرو شده است.

هشتگ حسین شنبه‌زاده در رسانه‌های اجتماعی تاکنون دهها بار تکرار شده و بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی به بازنشر مطالبی درباره او پرداخته‌اند.

حسین شنبه‌زاده که زاده خورموج در استان بوشهر و ساکن تهران است یکی از محبوب‌ترین کاربران ایرانی شبکه ایکس با نام کاربری اسب شاخدار ویراستار و با هویت واقعی بود که در سال ۱۳۹۸ نیز به اتهام «توهین به رهبری» دستگیر و زندانی شده بود که پس از آزادی موقت در دادگاه انقلاب اسلامی به زندان محکوم و از تیرماه ۱۴۰۱ تا فروردین ۱۴۰۲ زندانی بود.

او سالها به عنوان ویراستار با موسسات انتشاراتی و نشریات فعالیت داشت و از جمله کارهای او کتاب محبوب میراث و مرگ و زندگی نوشته نجیب محفوظ نویسنده مشهور مصری است.

العربیه فارسی