به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۱۷، ۱۴۰۳

نیویورک تایمز: قطر پاسخ اولیه مثبتی از حماس به پیشنهاد آتش‌بس بایدن دریافت کرد

 

روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد قطر پاسخ اولیه مثبت حماس به پیشنهاد آتش‌بس جو بایدن را تایید کرده است. این روزنامه به نقل از منابع خود اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به نمایندگان پارلمان کشورش اطلاع داد که برای توقف شش هفته‌ای جنگ آماده است.

وبسایت خبری «آکسيوس» به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر و عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر، در روز چهارشنبه با مقامات ارشد حماس دیدار کردند تا درباره پیشنهاد آتش‌بس غزه و تبادل گروگان‌ها مذاکره کنند.

این دیدار پس از پیشنهاد سه‌مرحله‌ای جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای توقف جنگ غزه انجام شد. به‌رغم اینکه بایدن می‌گوید این پیشنهاد از سوی تل‌آویو مطرح شده است، اما نگرانی‌هایی وجود دارد که اظهارات علنی نتانیاهو ممکن است مذاکرات را به خطر بیاندازد.

نتانیاهو با فشارهای زیادی از سوی اعضای ائتلاف خود مواجه است؛ احزاب راست‌گرای افراطی تهدید به سرنگونی دولت، در صورت توافق با حماس، کرده‌اند. در حالی که احزاب راست میانه او را تحت فشار قرار داده‌اند مذاکرات را پیش ببرد و تهدیدها را نادیده بگیرد.

قطر و مصر که در مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و حماس میانجی‌گری می‌کنند، اعلام کرده‌اند پاسخ حماس به پیشنهاد بایدن مثبت بوده است، اما هنوز پاسخی رسمی از سوی حماس دریافت نشده است.

یک منبع آگاه به آکسيوس گفت که هنوز هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده و تلاش‌ها برای رسیدن به توافق ادامه دارد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، روز چهارشنبه اعلام کرد که این گروه هر پیشنهادی را که بر اساس پایان جنگ و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه باشد، با جدیت و دیدگاه مثبت، بررسی خواهد کرد.

ایران وایر