به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۱۹، ۱۳۹۳

اعلام حكومت نظامي در شش استان تركيه

آتشباري كردها عليه اردوغان

جنگ عليه داعش به داخل مرزهاي تركيه كشيده شده است. كردهاي تركيه كه در همبستگي با كردهاي سوريه نسبت به سياست‌هاي آنكارا معترض هستند، عليه رجب طيب اردوغان رييس‌جمهوري تركيه شورش كرده‌اند. كردها مي‌گويند اردوغان بيش از اينكه از داعش بيزار باشد از كردها متنفر است. اين اعتراض‌ها با برخاستن گروه ديگري در تركيه مواجه شده كه با لباس‌هاي شخصي و چوب و چماق، دوشادوش زره‌پوشان نيروهاي امنيتي با كردهاي معترض درگير شده‌اند. اين درگيري‌ها تاكنون بيش از 31 كشته بر جا گذاشته است.

شدت درگيري‌ها به حدي شده است كه دولت در شش استان تركيه حكومت نظامي اعلام كرده است. منابع امنيتي اعلام كرده‌اند اين درگيري‌ها ميان گروه‌هايي شكل گرفته كه داراي مواضع متفاوتي در مورد مساله كوباني هستند. بر اساس اين گزارش‌ها بيشترين قربانيان بر اثر درگيري‌ها ميان گروه وابسته به دولت تركيه كه گروهي افراطي و متهم به شكنجه فعالان كرد در دهه 90 است با اعضاي حزب كارگر تركيه كشته شده‌اند.

بيشترين آمار كشته‌شده‌ها در استان دياربكر گزارش شده كه اعضاي اين گروه به سوي معترضان تيراندازي كرده و پس از آن ساختمان متعلق به اين گروه از سوي معترضان هدف حمله قرار گرفته است. كردها دولت تركيه را به‌عدم حمايت از كردهاي سوريه متهم مي‌كنند. اما گروه مزبور ظاهرا كردها را به استقلال‌طلبي متهم مي‌كند. اما اين حركت تركيه

‌از سوي فعالان شبكه‌هاي اجتماعي در حمايت از داعش تعبير شده است.

بر اثر درگيري‌هاي اين گروه تركيه با كردها حداقل 360 نفر هم زخمي شده‌اند. بنا بر اعلام مقامات پليس تركيه در شهر بن گل دو نيروي پليس كشته شده‌اند. اين درگيري‌ها حتي از شهرهاي مرزي تركيه هم فراتر رفته و به استانبول هم رسيده است. بنابر گزارش‌ها، نيروهاي پليس ضد شورش در تركيه از گاز اشك‌آور، گلوله پلاستيكي، ماشين ‌آبپاش و در برخي مناطق گلوله جنگي براي مقابله با معترضان كرد استفاده كرده اند.

به باور ناظران اعتراضات كردها در تركيه وارد مرحله خطرناكي شده و شكل مسلحانه به خود گرفته است. پنجشنبه شب همزمان با درگيري‌هاي شهر قاضي انتپ تركيه، كه معترضان با سلاح سرد و گرم به جان هم افتادند يك عمليات تروريستي از سوي عوامل داعش عليه دير امنيت بينگل در محل كارش صورت گرفت كه در پي آن دو نفر كشته شدند. مدير امنيت از اين حمله تروريستي جان سالم به در برد. اما معاون او و يكي ديگر از مقامات پليس شهر كشته شدند.

معترضان اموال دولتي را تخريب و شهرها را به آتش مي‌كشند. دامنه درگيري‌ها به حدي شده است كه تانك‌ها به خيابان‌ها آمده‌اند. صلاح‌الدين دميرتاش، رهبر حزب دموكراتيك خلق كه از سوي دولت متهم به تحريك معترضان بود و در روزهاي اخير نطق‌هاي آتشين در مورد پيغام پسغام‌هاي عبدالله اوجالان رهبر زنداني پ ك ك به رييس‌جمهور اردوغان داشت براي اينكه جلوي تخريب‌هاي گسترده كردها را بگيرد، جلوي دوربين‌ها حاضر شده و از معترضان خشمگين كرد خواست به تنديس آتاترك و پرچم تركيه كاري نداشته باشند. اما معترضان كرد با شكستن تنديس آتاتورك، پرچم‌ تركيه را به آتش مي‌كشند و اين موضوع خشم لاييك‌هاي متعصب را برانگيخته و امكان ايجاد يك بحران قوميتي در تركيه بالا رفته است.

اما همچنان دولت تركيه قصد عقب‌نشيني ندارد. احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه با مضحك خواندن طرح كمال قليچداراوغلو، رهبر حزب مخالف اين كشور براي مداخله نظامي تركيه در كوباني بار ديگر خواهان بركناري رييس‌جمهور سوريه شده و گفته است كه كشورش هم مخالف داعش است و هم بشار اسد. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه هم در نخستين واكنش خود به تظاهرات مردم تركيه عليه مواضع دولت آنكارا در ‌قبال رويدادهاي شهر كوباني سوريه گفت كه هدف از اين تظاهرات از بين بردن مذاكرات صلح شكننده آغاز شده بين آنكارا و حزب كارگران كردستان تركيه است.

اعتماد