به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۱۹، ۱۳۹۵

دومین مناظره پرتنش هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ

 در دومین مناظره تلویزیونی میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ترامپ کلینتون را به زندان تهدید کرد و برجام را "احمقانه‌ترین" توافق تاریخ خواند. کلینتون نیز ترامپ رابه مسموم کردن فضای اجتماعی آمریکا متهم کرد.

مناظره دوم میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در دانشگاه سنت لوئیس در ایالت میسوری در روز یکشنبه به وقت محلی (۹ اکتبر) برگزار شد. فضای عمومی این مناظره سرد و تنش‌آلود بود، به گونه‌ای که حتی رقبای انتخاباتی از "دست دادن" به یکدیگر در آغاز مناظره خودداری کردند.
دونالد ترامپ که به خاطر افشای سخنان رکیک و توهین‌آمیز خود نسبت به زنان در موضعی دفاعی قرار داشت ‌بار دیگر تایید کرد که این سخنان را گفته، ولی به شدت از ابراز آن متاسف است. ترامپ تصریح کرد که "احترام زیادی" برای زنان قائل است.
کلینتون با حمله به ترامپ گفت که در گذشته با نظرات بسیاری از نامزدهای جمهوری‌خواه موافق نبوده، اما ترامپ نخستین نامزد از این حزب است که به لحاظ شخصیتی شایستگی تصدی مقام ریاست جمهوری آمریکا را ندارد. کلینتون افزود: «ترامپ به زنان توهین کرده و آنان را تحقیر نموده است.»
ترامپ نیز در مقابل گفت که بیل کیلنتون، همسر هیلاری کلینتون و رئیس جمهور پیشین آمریکا، رفتار بسیار بدتری با زنان داشته که نمونه آن در "تاریخ نادر" است.
برخی از این زنان مدعی شده‌اند که بیل ‌کلینتون به آنها "تجاوز" کرده است. ترامپ پیش از این مناظره در یک کنفرانس خبری با یکی از این زنان دیدار کرد. هیلاری کلینتون اما به این اتهامات پاسخی نداد.
ترامپ کلینتون را تهدید کرد که به خاطر سهل‌انگاری در بکارگیری ایمیل‌هایش در زمانی که وزیر امور خارجه آمریکا بوده او را به زندان خواهد انداخت. ترامپ گفت در صورت پیروزی، دادستانی ویژه را مسئول رسیدگی به تخلفات کلینتون خواهد کرد.
خانم کلینتون در پاسخ تصریح کرد که او در استفاده از سرور ایمیل‌‌های اداری دچار اشتباه شده و برخی ایمیل‌های شخصی خود را از طریق اداری ارسال کرده است.
ترامپ مدعی شد که رفتار مجریان مناظره ‌با او درست نبوده و آنها زمان بیشتری به خانم کلینتون داده‌اند، اما مجریان از ترامپ خواستند که به پرسش‌ها پاسخ دهد و موضوع مناظره را عوض نکند.
توافق "احمقانه" با ایران و جنگ سوریه 
ترامپ در باره توافق اتمی با ایران گفت که برجام را "احمقانه‌ترین توافق" در طول تاریخ می‌داند و کلینتون را متهم کرد که از طریق این توافق‌نامه ایران را قدرتمند کرده است.
خانم کلینتون ضمن دفاع از توافق اتمی با ایران گفت که حاضر به همکاری با روسیه برای حل بحران سوریه است. به گفته کلینتون روسیه در جریان مذاکرات اتمی نیز با کشورهای غربی همکاری کرد تا سرانجام بحران اتمی بدون شلیک یک گلوله به پایان رسید.
ترامپ گفت که علاقه‌ای به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، ندارد اما نباید فراموش کرد که او به کمک روسیه و ایران درصدد نابودی گروه "دولت اسلامی" (داعش) است.
کلینتون در مقابل گفت که روسیه می‌خواهد که ترامپ در مبارزه انتخاباتی پیروز شود. کلینتون از سیاست پوتین انتقاد کرد و گفت که ترامپ از سیاست خارجی هیچ‌گونه اطلاعی ندارد.
کلینتون ترامپ را متهم کرد که با سخنان عوام‌فریبانه علیه مسلمان جوسازی می‌کند. ترامپ نیز پاسخ داد نباید از یاد برد که ۱۱ سپتامبر نتیجه عمل اسلام‌گرایان افراطی بوده است.
ترامپ افزود که مهاجران بزهکار را مجبور خواهد کرد که آمریکا را ترک کنند. در مقابل کلینتون گفت که در صورت پیروزی در انتخابات حاضر است که به دلایل انسان‌دوستانه برخی آوارگان سوری، به‌ویژه زنان و کودکان را در آمریکا بپذیرد.
نکته مثبت در رقیب
در پایان یکی از حضار از هر دو سیاستمدار پرسید که آیا اصولاً ‌می‌توانند در مورد رقیب خود نکته مثبتی ابراز کنند. کلینتون گفت که با سخنان و رفتار ترامپ موافق نیست‌، اما برای فرزندان ترامپ احترام قائل است، زیرا زمانی که مردی فرزندانی دارد که از او حمایت می‌کنند، باید نکاتی را در این پدر دیده باشند.
ترامپ نیز درباره رقیب خود گفت: «باید اعتراف کرد که هیلاری یک مبارز است و هیچگاه تسلیم نمی‌شود. من برای این رفتار احترام قائلم.»
سرانجام در پایان این مناظره هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ حاضر شدند با یکدیگر دست دهند.
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در پایان این مناظره با انجام یک نظرسنجی اعلام کرد که هیلاری کلینتون هم‌چون در مناظره نخست، پیروز این دوئل انتخاباتی بوده است. بر اساس این نظرسنجی ۴۶ درصد بینندگان کلینتون و ۴۳ درصد ترامپ را پیروز این مناظره ارزیابی کردند. بر اساس این نظرسنجی اما ۵۰ درصد زنان آرای خود را به کلینتون و تنها ۳۸ درصد آنان رای خود را به ترامپ دادند.
دویچه وله