به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۰۷، ۱۳۹۵

اعضای داعش با نزدیک شدن عراقی‌ها ریش خود را می‌تراشند

خبرگزاری فرانسه: چندین نفر از ساکنان موصل گفته اند در حالی که نیروهای ویژه عراقی به پنج کیلومتری شهر رسیده اند، تروریست های داعش منتظر حمله این نیروها از شرق هستند.


ابو سیف، از ساکنان شرق موصل می گوید: چند نفر از اعضای داعش را دیدم که با آخرین که آنها را دیده بودم خیلی تفاوت داشتند. آنها ریششان را تراشیده بودند و لباس هایشان را عوض کرده بودند. آنها باید ترسیده باشند... و احتمالا برای فرار از شهر آماده می شوند.

ساکنان محلی و مقامات نظامی می گویند تروریست های داعش از شرق موصل به ساحل غربی رود دجله رفته اند که به راه های فرار به سوی سوریه نزدیکتر است.

به گفته ساکنان موصل صدای نبرد در جبهه های شمالی و شرقی را می توان در داخل شهر شنید و هواپیماهای ائتلاف پایینتر از هر قبل بر فراز موصل پرواز می کنند.

در حالی که عملیات آزادسازی موصل از هفته گذشته آغاز شده است، پیش بینی می شود که بین 3000 تا 5000 تروریست در موصل، دومین شهر بزرگ عراق، حضور دارند.

گروه های کمک رسان نسبت به احتمال وقوع بحران انسانی عظیم هشدار داده اند و یک وزیر عراقی هم گفته است که بیش از 3300 غیرنظامی که روز گذشته از دولت عراق کمک می خواستند، توانسته اند از میدان های نبرد فرار کنند.

وزیر مهاجران و آوارگان عراق این فرار دسته جمعی را بزرگترین موج آوارگان از زمان آغاز عملیات آزادسازی استان نینوا می داند.

اگر شمار آوارگان رو به افزایش است، اما هنوز نسبتا کم است و بنابر آمار سازمان ملل متحد به رقم 8940 نفر رسیده است. علت این امر آن است که بیشتر درگیری ها تا کنون در مناطق کم جمعیت رخ داده است.

یکی از فراری ها که دانشجویی 22 ساله است می گوید: ما شب و روز در وحشت زندگی می کردیم و گلوله ها نزدیک تر می شدند. داعش زندگی ما را در اختیار داشت، بنابراین تصمیم گرفتیم که فرار کنیم.

عملیات آزاد سازی موصل از ده روز پیش آغاز شده است و انتظار می رود تا آخرین سنگر مهم داعش در عراق پس از دو سال اشغال، آزاد شود.