به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۲۶، ۱۳۹۵

کری می‌گوید سیاست ایران در یمن و سوریه وضعیت پسابرجام را پیچیده می‌کند


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در مصاحبه تازه‌ای با نشریه آمریکایی «فارین افرز» گفت سیاستی که ایران در یمن پیش گرفته و حمایت‌های ایران از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و کمک‌های ایران به حزب‌الله لبنان باعث می‌شود روند کمک آمریکا به بانکداری ایران در دوران پسابرجام با پیچیدگی مواجه شود.


وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه خود با این نشریه که روز ۱۴ اکتبر (جمعه ۲۳ مهر) منتشر شده در مورد مسائل مختلفی ازجمله سیاست روسیه، بحران سوریه، و مسئله توافق اتمی با ایران (برجام) اظهار نظر کرده است.
او در این مصاحبه با تأکید بر این‌که «آمریکا بر تعهدات خود در قالب برجام پایبند بوده»، گفت که «ما حتی فراتر رفته و تلاش‌های مضاعفی انجام داده‌ایم تا بانک‌هایی که به دلایل مختلف میلی به دادوستد با ایران ندارند، تشویق به کار با ایران بشوند.»
این اظهارت جان کری در حالی بیان می‌شود که مقام‌های ایرانی طی ماه‌های گذشته بارها آمریکا را به «بدعهدی» در زمینه اجرای برجام متهم کرده‌اند و در این زمینه ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، نیز روز ۲۴ مهر با تأکید بر این‌که «شرایط موجود رضایت‌بخش نیست» گفت: «انتظار این است که سرعت مبادلات روزبه‌روز بیشتر شود».
وزیر خارجه آمریکا در ادامه مصاحبه خود با فارین افرز هم‌چنین گفت که «ما تمام تحریم‌هایی که بر سر لغو آنها توافق شده است را برچیده‌ایم، اما مشکلات دیگری وجود دارد. باید به ایران کمک کنیم تا درک کند در درون خود، در نظام بانکداری خود، و در مسائل تجاری خود، و هم‌چنین در مسئله شفافیت، با چالش‌هایی مواجه است که باید به رفع آنها بپردازد.»
آقای کری در ادامه در پاسخ به این پرسش که «آیا واقعاً می‌توانیم در زمینه این مسائل به ایران کمک کنیم؟»، گفت: «بله. ما می‌توانیم درخصوص فناوری و برخی موارد دیگر کمک کنیم. اما تا زمانی که ایران در یمن مشغول است و از اسد و از حزب‌الله حمایت می‌کند و موشک‌هایی پرتاب می‌کند که مردم نسبت به آن احساس خطر می‌کنند و کارهایی ازاین دست، قضیه مشکل می‌شود، و این امر باعث می‌شود تلاش‌هایی که برای پیشرفت سریع رو به جلو صورت می‌گیرد با پیچیدگی شدیدی همراه شود.»
وزارت خارجه ایران به تازگی در دومین گزارش سه‌ماهه خود از اجرای برجام که به مجلس ارائه شد نوشت که بازگشت به وضعیت پیش از تحریم‌ها، «همچون بازسازی خرابی‌های یک جنگ ۱۰ ساله، به لحاظ فنی و عملیاتی مسلماً به زمان احتیاج دارد».
وزارت خارجه در گزارش خود تأثیر تحریم‌های حقوق بشر و موشکی آمریکا بر تحریم‌های لغو شده برنامه اتمی را «واقعیتی غیرقابل انکار» خوانده و اذعان کرده که مبادلات ارزی «کماکان با محدودیت‌هایی» روبه‌روست.
«متأسفانه رهبر ایران به شدت به ما مظنون است»
جان کری در بخش دیگری از مصاحبه خود با فارین افرز افزود که «فکر می‌کنم که متأسفانه رهبر ایران به شدت نسبت به غرب و نسبت به ما مظنون است و این باعث ایجاد فشار بر نظام سیاسی در داخل می‌شود. این جای تأسف دارد، اما امیدم این است که به مرور زمان، ایران دوباره از مسیرهایی سازنده به جامعه ملل بپیوندد و بکوشد تا به ثبات بیشتر منطقه و آوردن صلح به مناطقی که به آن نیاز دارند یاری برساند.»
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود از آمریکا با عنوان «دشمن» یاد می‌کند و چندی پیش نیز آمریکا را به «بدعهدی» در قضیه برجام متهم کرده و گفت که آمریکایی‌ها «بر روی کاغذ» تعهد کردند اما «از راه‌های متعدد جلوی مقاصد جمهوری اسلامی را گرفتند.»
رادیو فردا