به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۱۹، ۱۳۹۵

تیترهای مذهبی روی جلد روزنامه های ورزش؛ دستور از بالا


یک روز قبل از مسابقه ایران و کره جنوبی، جلد روزنامه های ورزشی ایران به صورت کامل حال و هوای عزاداری به خود گرفته است. روزنامه «خبرورزشی» با تیراژ حدودی 65هزار نسخه در روز، تیتر «ببرید با رمز یاحسن» را روی جلد خود برده و روزنامه دولتی «ایران ورزش» هم تیتر «پرچم های یا حسین بالاست» را روی جلد گذاشته.
این اولین بار نیست که روزنامه های ورزشی به مناسبت های مذهبی لوگو و جلد خود را سیاه پوش می کنند، اما تابحال سابقه نداشته که تمام روزنامه های ورزشی ایران، یک صدا با هم تیترهای مذهبی روی جلد ببرند.
سردبیر یکی از روزنامه های ورزشی به «ایران وایر» می گوید: «روز یکشنبه از معاونت مطبوعاتی ارشاد تماس گرفتند و توصیه هایی داشتند.»
توصیه ها در مورد حداقل شدن تیترهای حماسی و دعوت نکردن مردم به ورزشگاه آزادی بود. سایت «بانک ورزش» روز یکشنبه در گزارشی مدعی شد که نه سازمان لیگ و نه سامانه فروش بلیت های اینترنتی اطلاعی از تعداد بلیت های فروش رفته برای بازی ایران و کره جنوبی نمی دهند. به نظر می رسد تلاش شده بخشی از سکوهای ورزشگاه آزادی خالی بماند. سامانه فروش بلیت اینترنتی، از عصر پنج شنبه تا شنبه شب دچار اختلال در فروش بلیت بازی ها شد و پس از آن هم خبرهایی در مورد عدم پخش تلویزیونی بازی به دلیل مخالفت سردار داود آذرنوش رئیس سازمان بسیج ورزشکاران کشور به گوش رسید. سامانه فروش بلیت ها همچنان از فروش بلیت برای طبقه دوم ورزشگاه آزادی خودداری می کند. این یعنی شاید فدراسیون فوتبال موظف شده که طبقه پایین ورزشگاه را در اختیار هواداران ایرانی قرار دهد. یعنی کمتر از 28 هزار نفر در روز بازی ایران و کره کنار تیم ملی خواهند بود.
بازی روز سه شنبه در پرده ای از ابهام است که «معاونت مطبوعاتی» وزارت ارشاد (به گفته اهالی رسانه) توصیه هایی برای معنوی شدن جو این بازی می کند. روزنامه نود تیتر می زند: «ابوالفضل علمدار، پشت و پناه تیم ملی» و همچنین می نویسد: «فوتبال با فریاد یا حسین» روزنامه هدف تیتر «مشکی رنگ عشقه» را روی جلدش برده و روزنامه شوت با تیتر «برای فتح کره یک یاحسین دیگر» به استقبال بازی رفته است.
این اولین باری نیست که روزنامه های ورزشی در ایران با توصیه هایی از سوی نهادهای بالاتر روبرو می شوند. اما پیش از این، انتخاب تیترهای مذهبی برای مسابقات ورزشی کم سابقه بوده است.
بازی تیم های ملی ایران و کره جنوبی سه شنبه بیستم مهرماه همزمان با روز تاسوعای محرم در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. پیش از این هم چهره های سیاسی و روحانی نسبت به برگزاری این بازی واکنش نشان داده بودند.

ایران وایر