به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۰۸، ۱۳۹۵

رسانه های خارجی درباره قاری بیت رهبری، متهم تجاوز جنسی چه می گویند

سعید طوسی قاری بیت رهبر 

رسوایی اتهام تجاوز و آزار جنسی سعید طوسی، قاری نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی این روزها تنها در رسانه های ایران مطرح نیست و بحث آن به رسانه های خارج از ایران رسیده است.
دو هفته پیش، ۲۳ مهر، چند قاری جوان در گفت و گوی اختصاصی با مهدی فلاحتی مجری برنامه «صفحه آخر» صدای آمریکا از یک پرونده تجاوز جنسی از سوی قاری نزدیک به رهبر خبر دادند که به خاطر اعمال نفوذهایی مختومه شده است. این افراد مدعی شدند زمانی که ۱۲ تا ۱۴ ساله بودند، سعید طوسی آن ها را به بهانه آموزش قرآن مورد آزار جنسی قرار می داده است. این افراد از او شکایت کردند اما در نهایت دستگاه قضایی پرونده را مختومه کرد.

سعید طوسی قاری بیت رهبر است و در ایام ماه رمضان هر شب در بیت آیت الله خامنه ای قرائت قرآن را برعهده دارد و حتی در مراسم افتتاحیه مجلس دوره فعلی قرآن خواند. شاکیان وی فایل صدایی از سعید طوسی در دست دارند که او مدعی است رهبر جمهوری در جریان پرونده است و خواستار مختومه شدن آن از قوه قضاییه شده است.
هنوز تعداد دقیق قربانیان سعید طوسی، قاری قرآن محبوب رهبر جمهوری اسلامی ایران، که او را به تعرض جنسی متهم کرده اند مشخص نشده است، ولی در حال حاضر ۳ نفر در دادگاه از او شکایت کرده اند.
در همین حال چندین رسانه خارجی به اتهام تجاوز جنسی سعید طوسی واکنش نشان داده اند.
  • گاردین (The Guardian)
سعید کمالی دهقان در مقاله ای در گاردین می نویسد چنین اتهامی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی سابقه بوده است، چراکه شخصیت هایی چون سعید طوسی مورد اعتماد اکثر مردم بوده و اتهامات مبنی بر تعرض جنسی در ایران، بویژه میان مقامات دولتی، به سختی به رسانه ها درز پیدا می کند.
اتهامات علیه سعید طوسی ابتدا در مصاحبه بخش فارسی صدای آمریکا با قربانیان به گوش عموم رسید.
بنا به مقاله گاردین، آیت الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در هشداری به قربانیان در پرونده سعید طوسی گفته است آن هایی که با «رسانه های معاند» همکاری کرده اند «باید به عنوان معاونت در جرم تحت تعقیب قرار بگیرند تا مرز بین انقلاب و ضد انقلاب مشخص شود.»
  • ایندیپندنت (Independent)
«بثن مککرنان» در مقاله ای در روزنامه ایندیپندنت به اتهامات تجاوز جنسی علیه سعید طوسی اشاره کرده و می نویسد «هفت تن از قربانیان بواسطه رسانه های منع شده در ایران جلو رفته و گفته اند که سعید طوسی به آنها هنگامی که در سنین بین ۱۲ تا ۱۴ سالگی شاگرد او بوده اند تجاوز کرده است. دستکم سه نفر از این قربانیان پیشتر شکایت خود را به دادگاه ارائه داده ولی مقامات آنها را نادیده گرفته بودند.»
ایندیپندنت به نقل از مقامات ایران می نویسد پرونده آقای طوسی هنوز باز بوده و بررسی بیشتر آن بدست یک قاضی ویژه سپرده شده است.
  • برایبارت نیوز (Breitbart News)
وبسایت خبری «برایبارت نیوز» با اشاره به اینکه تعداد دقیق قربانیان تجاوز جنسی سعید طوسی مشخص نیست می نویسد سخنگوی قوه قضاییه ایران اتهامات علیه آقای طوسی را تأیید کرده ولی گفته است که بررسی پرونده در دادگاهی خصوصی صورت خواهد گرفت.
به نقل از این سایت خبری، چهار نفر از آقای سعید طوسی به دادگاه شکایت کرده اند. در همین حال و با توجه به مصاحبه صدای آمریکا با تعدادی از این قربانیان، در حال حاضر ۳ نفر به دادگاه شکایت کرده اند و شکایت شخص چهارم پس گرفته شده ولی به عنوان شهادت‌نامه در دادگاه از آن استفاده خواهد شد.
  • العربیه
شبکه تلویزیونی «العربیه» وابسته به عربستان سعودی نوشت قاری قرآن محبوب آقای خامنه ای با اتهامات مبنی بر تجاوز جنسی روبروشده است.
وبسایت العربیه نیز با اشاره با مصاحبه بخش فارسی صدای آمریکا با ۳ تن از قربانیان تعرض جنسی از سوی سعید طوسی، می نویسد که قربانیان پیشتر از این قاری قرآن به بیت رهبری شکایت کرده بودند ولی مقامات به شکایت آنها رسیدگی نکرده اند.
العربیه همچنین به نقل از منابع نزدیک به اصلاح طلبان در ایران اعلام کرد که «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طرحی برای ترور طوسی در دست دارد تا به این رسوایی پایان داده و آبروی رهبری را حفظ کند.»
  • میدل ایست آی (Middle East Eye)
وبسایت خبری «میدل ایست آی» به مصاحبه قربانیان سعید طوسی با صدای آمریکا اشاره می کند که در آن قربانیان شواهد صوتی و تصویری در پشتیبانی از اتهام خود فراهم آورده اند. این وبسایت به نقل از یکی از قربانیان که برنده قرائت قرآن در سطح ملی بوده است می نویسد: «او در هواپیما بدن من را لمس کرد. به من تعرض جنسی کرد. وقتی به مقصد رسیدیم قرار بود اتاق هایی جداگانه داشته باشیم ولی او ترتیب داد که در یک اتاق بمانیم. فقط ۱۲ سالم بود. او به من خیانت کرد. وقتی دوش می گرفتم، لخت وارد شد. شکه شدم. نمی تونستم جیغ بزنم. ذهنم قفل کرده بود. کار خودش رو کرد.»
به نوشته این وبسایت، قربانیان آقای طوسی گفته اند که شکایت خود را به دفتر مقام رهبری ارائه داده اند.
  • د سان (The Sun)
روزنامه «د سان» می نویسد بنا به گزارش ها دستکم ۱۰ نفر آقای سعید طوسی را متهم به تعرض جنسی کرده اند. این روزنامه به نقل از گاردین می نوسید آقای طوسی اتهامات وارده را رد کرده و آنها را «کذب و دروغ» در راستای خدشه دار کردن وجهه رهبری خوانده است.
مقامات قوه قضاییه گفته اند پرونده سعید طوسی همچنان باز و تحت بررسی است. اما هنوز مشخص نیست این پرونده در چه مرحله قضایی قرار دارد.
  • ورلد نت دیلی (WorldNetDaily)
وبسایت «ورلد نت دیلی» با اشاره به اتهامات علیه سعید طوسی می نویسد تلاش های مقامات ایران برای پنهان کردن رسوایی برجسته ترین قاری قرآن کشور و «دوست نزدیک» آقای خامنه ای با شکست روبرو شده است. وبسایت اشاره می کند به پخش عمومی شکایات و اتهامات این قربانیان بواسطه تلویزیون بخش فارسی صدای آمریکا.
به نوشته این وبسایت، سعید طوسی در یک فایل صوتی گفته است که آقای خامنه ای از تعرضات جنسی او با خبر بوده، و با کمک مقام قضایی کشور توافق کرده اند تا با سرپوش گذاشتن بر این مسئله آبروی رژیم را حفظ کنند.
صدای آمریکا