به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۲۰، ۱۳۹۵

سانتوس جایزه نقدی نوبل صلح را به قربانیان کلمبیایی اهدا می‌کند

رئیس جمهور کلمبیا اعلام کرد که جایزه نقدی نوبل صلح را به بازماندگان قربانیان جنگ داخلی این کشور اهدا خواهد کرد.
او گفت که این جایزه متعلق به مردم کلمبیاست. مبلغ نقدی جایزه نوبل صلح معادل ۸۳۰ هزار یورو است.
دیدار سانتوس از روستایی در شمال غربی کلمبیا که بسیاری از ساکنان آن قربانی نبردهای خونین شدند



خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا که در روز جمعه گذشته (۷ اکتبر / ۱۶ مهر) موفق به دریافت جایزه نوبل صلح شده بود، اعلام کرد که مبلغ نقدی این جایزه که ۸ میلیون کرون سوئد (معادل ۸۳۰ هزار یورو) است را به قربانیان جنگ ‌داخلی این کشور اهدا می‌کند.
سانتوس تصریح کرد که جایزه نوبل صلح به "مردم کلمبیا، به‌ویژه به کسانی تعلق دارد که در جریان جنگ داخلی این کشور آسیب دیده‌اند".
رئیس جمهور کلمبیا گفت که پس از مشورت با خانواده‌اش تصمیم گرفته است که جایزه نقدی نوبل صلح را صرف کمک به بازماندگان قربانیان نبردهای خونین دهه‌های گذشته کند.
سانتوس در روز یک‌شنبه (۹ اکتبر) ضمن بازدید از روستایی در شمال غربی کلمبیا اعلام کرد که این پول را در اختیار مردم آسیب ‌دیده‌ی این کشور قرار می‌دهد. روستای "بویایا" نماد غم‌انگیزی برای جنگ ‌داخلی کلمبیا محسوب می‌شود.
در طی نبردهای خونین میان چریک‌های فارک و شبه‌نظامیان دست‌راستی در سال ۲۰۰۲ انفجاری در این روستا رخ داد که بر اثر آن ۷۹ تن از ساکنان روستا جان خود را از دست دادند و حدود ۱۰۰ تن نیز مجروح شدند.
بنا به تحقیقات دولت کلمبیا روستاییان که برای حفاظت از خود در کلیسای روستا پناه گرفته بودند توسط بمبی که شورشیان فارک منفجر کردند کشته و زخمی شدند.
مبارزی خستگی‌ناپذیر در راه صلح
کمیته جایزه نوبل صلح به خاطر تلاش‌های پی‌گیری سانتوس برای دستیابی به صلحی پایدار در کلمبیا این جایزه را به او اهدا کرده است. سانتوس پس از مذاکراتی طولانی با رهبران گروه چریکی فارک سرانجام در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ موفق شد که  پیمان صلحی را با این گروه مارکسیستی به امضا برساند.
سانتوس امیدوار بود که در یک همه‌پرسی به پیمان صلح وجهه‌‌ای قانونی ببخشد، اما با کمال شگفتی در این همه‌پرسی بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان به پیمان صلح رأی مخالف دادند. به گفته مخالفان، دولت سانتوس در مقابل جنایت گروه فارک بیش از حد کوتاه آمده است.
سانتوس پس از اعلام نتیجه این همه‌پرسی تاکید کرد که تا آخرین لحظه از روند صلح در کشورش پشتیبانی می‌کند و حاضر نیست که کلمبیا دوباره دستخوش نا‌آرامی و نبردهای خونین گردد.
دویچه وله