به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۰۶، ۱۳۹۵

فیدل کاسترو درگذشت

دیدار کاسترو با آیت‌الله خامنه‌ای در تهران 

تلویزیون کوبا بامداد روز شنبه اعلام کرده است که فیدل کاسترو، رهبر انقلاب در این کشور در سن ۹۰ سالگی در گذشت. 
فيدل کاسترو یکی رهبران کاريزماتيک و یکی از شخصیت‌های بحث‌برانگیز جهان معاصر بود. 
او بیش از چهاردهه از رهبری اين کشور کناره گيری کردو قدرت را به برادر خود رائول کاسترو واگذار کرد.

«فرمانده کل انقلاب کوبا ساعت ۲۲ و ۲۹ دقیقه امشب (۳:۲۹ دقیقه صبح شنبه به وقت گرینویچ) جان سپرد». 
با این کلمات، رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا خبر مرگ فیدل کاسترو از بزرگترین و ماندگارترین انقلابیون و کمونیست های قرن بیستم را اعلام کرد.

رائول کاسترو در تلویزیون ملی این کشور با قرائت بیانیه ای گفت که طبق وصیت او، جنازه اش سوزانده خواهد شد.


کاسترو انقلاب سوسیالیستی و تاثیرگذار کوبا را در «حیاط» خلوت آمریکا رهبری کرد و نظامی مردمی و عدالت جو در این سرزمین بنیاد نهاد. 
آمریکا هیچ گاه این انقلاب و نظام سیاسی آن را به رسمیت نشناخت و کشور کوبا مورد تحریم همیشگی آن قرار گرفت. 

آمریکا بارها تلاش کرد فیدل کاسترو را به قتل برساند. به گفته کاسترو، وی از ۶٣۴ نقشه ترور و یا اقدام به آن جان سالم به در برد. 
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و کوبائیهای مقیم آمریکا بیشتر این اقدام ها را برنامه ریزی می کردند.
وی با وجود نقشه های ترور فراوان، حمله آمریکا به خلیج خوکهای کوبا و پنج دهه تحریم اقتصادی توانست در دوران بیش از ۹ رئیس جمهوری آمریکا از دوایت آیزنهاور گرفته تا بیل کلینتون در راس حکومت و انقلاب کوبا باقی بماند. 

فیدل کاسترو و چه کوارا 


فیدل کاسترو که همراه با چه گورا انقلاب کوبا را رهبری کرد، به شخصیت آرمانی و تاثیرگذار بسیاری از چپ های جوان دهه های پایانی قرن گذشته تبدیل شد. 
انقلاب کوبا، در کنار مقاومت مردم ویتنام علیه امپریالیسم آمریکا، الهام بخش جنبش های چریکی با سمت گیری سوسیالیستی در بسیاری از کشورهای جهان در دهه های شصت و هفتاد قرن گذشته بود.

فیدِل آلخاندرو کاسترو روث رهبر انقلاب کوبا در ۱۳ اوت ۱۹۲۶ به دنیا آمد. وی علاوه بر رهبری انقلاب کوبا، از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۶ به عنوان نخست وزیر کوبا و سپس به عنوان رئیس جمهور این کشور از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ مشغول فعالیت بود. 
حزب کمونیست کوبا طی سال های ۱۹۶۵ تا سال ۲۰۱۱ به رهبری وی اداره ‌شد. در دوران زمامداری او در کوبا صنایع و تجارت ملی‌ شد، بهداشت همگانی برقرار گردید و اصلاحات سوسیالیستی در این کشور به اجرا درآمد. 

کاسترو همچنین دو دوره دبیر کل جنبش عدم تعهد بود. مردم کوبا و طرفدارانش در جهان او را قهرمان ضد امپریالیسم و کسی که توانسته استقلال کوبا را در برابر امپریالیسم آمریکا حفظ کند، می‌دانند. او با بسیاری از برجسته ترین شخصیت های ادبی، فرهنگی و ورزشی آمریکای لاتین روابط دوستانه داشت.
کاسترو، مردی  با ریش های انبوه و سیگار برگی بر لبان , شخصیتی که  برای چند نسل  رویای میلیون ها جوان  کمونیست وانقلابی بود.
او طرفداران و مخالفانی در جهان داشت. غرب کاسترو را به دليل نقض آزادی بيان به شدت مورد انتقاد قرار می داد.
فیدل کاسترو در تاریخ ۱۳ اوت ۱۹۲۶ در شهر بیران واقع در استان سابق اورینته متولد شد. خانوادهٔ وی از زمین‌داران مرفّه بودند. او بعد از گذراندن دورهٔ ابتدائی در روستا به مدرسه‌ای خصوصی واقع در شهر سانتیاگو در کوبا و سپس هاوانا رفت و پس از آن از دانشکدهٔ حقوق دانشگاه هاوانا فارغ‌التحصیل شد. 
کاسترو زمانی که دانشجو بود به یک گروه دانشجویی پیوست که علیه فساد سیاسی مبارزه می‌کردند. 
او در سال ۱۹۴۷ میلادی عضو حزب مردم کوبا شد که به حزب ارتدوکس هم شهرت داشت. وی سپس رهبر جناح چپ حزب شد و همان سال داوطلب عضویت در یک گروه مسلح برای مبارزه علیه نظام رافائل تروخیو در جمهوری دومینیکن شد. این گروه نتوانست از کوبا خارج شود.
 بارها فیدل کاسترو در طرح‌ریزی و اجرای این‌گونه نقشه‌های ضد امپریالیستی نقش داشت.
او در ۱۹۵۹ میلادی توانست، نظام فالگنسیو باتیستا را شکست دهد و حکومت کوبا را دست گیرد.
رامون کاسترو، برادر بزرگتر او روز ۴ اسفند ۱۳۹۴ (۲۳ فوریه ۲۰۱۶) در ۹۱ سالگی درگذشت.


دونالد ترامپ: کاسترو دیکتاتوری بی رحم بود! 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آینده امریکا، در بیانیه‌ای در واکنش به مرگ فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا، او را "دیکتاتوری بی‌رحم" توصیف کرده که دهه‌ها مردم کشورش را سرکوب کرده است. 

ترامپ گفته است که رهبر سابق کوبا میراثی از "رنج و فقر غیرقابل تصور" از خود به جا گذاشته و مردم کشورش را از حقوق اولیه بشر محروم کرده است. 
ترامپ در طول دوران مبارزات انتخاباتی خود بارها تهدید کرد که روند عادی‌سازی روابط آمریکا و کوبا را متوقف می‌کند. 

مرگ فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا با واکنش‌های گسترده‌ای در جهان روبرو شده است. بسیاری از رهبران جهان از او به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته قرن نام برده‌اند. 
همزمان شمار زیادی از کوبایی‌های ساکن آمریکا پس از شنیدن خبر مرگ او با شادمانی به خیابان‌ها رفتند. 

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در بیانیه‌ای درگذشت فیدل کاسترو را به خانواده او تسلیت گفته است. 
اوباما در این بیانیه نوشته است: "تاریخ تاثیر شگرف این چهره بر مردمش و مردم بقیه کشورهای جهان را ثبت و درباره آن قضاوت خواهد کرد". او همچنین در این بیانیه گفته است که آمریکا دست دوستی خود را به سوی مردم کوبا دراز می‌کند. 
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در پیامی به رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا، درگذشت برادرش فیدل کاسترو را به او و مردم کوبا تسلیت گفته است. 
روحانی در پیام خود درباره فیدل کاسترو نوشته است: "در عصری که ملّت‌های ستم‌دیده دنیا از نقض بدیهی‌ترین و اساسی‌ترین اصول انسانی نظیر ‏صلح، عدالت و آزادی رنج می‌برند، خوشبختانه آزادمردان و مبارزانی هستند که تا آخرین ‏روزهای حیات خود دست از مبارزه برنمی‌دارند تا پرچم عدالت‌طلبی و آزادی‌خواهی را در ‏اعماق جان و قلوب مردم برافراشته نگهدارند.‏‏ 
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، با ادای احترام به فیدل کاسترو او را "رهبری فوق العاده " خواند. 
ترودو و همسرش همدردی عمیق خود را با خانواده، دوستان و هواداران بسیار زیاد آقای کاسترو ابراز کردند. 
پی یر الیوت ترودو، نخست وزیر سابق کانادا و پدر جاستین ترودو، اولین عضو ناتو بود که در ژانویه سال ۱۹۷۶ دربحبوحه جنگ سرد به کوبای تحت حکومت فیدل کاسترو سفر کرد. 
ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه از فیدل کاسترو به عنوان "نماد یک دوران" و دوستی صمیمی و قابل اعتماد برای روسیه نام برد. 
فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در بیانیه‌ای درباره فیدل کاسترو گفت: "بازیگر دوران جنگ سرد...او برای مردم کوبا مظهر غرور و نپذیرفتن نفوذ و تسلط خارجی بود." 
اولاند در سال ۲۰۱۵ در سفری به کوبا با فیدل و رائول کاسترو دیدار کرد. او اولین رئیس جمهور فرانسه از سال ۱۸۹۸ بود که از این کشور دیدار کرد. 
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان مرگ فیدل کاسترو را "خبری اندوهناک" دانست و گفت برای آرامش او دعا می‌کند. 
پاپ در جریان سفری که سال گذشته (۲۰۱۵) به کوبا داشت با فیدل کاسترو دیدار کرد 
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ضمن ادای احترام به فیدل کاسترو، گفته است که مردم چین یک رفیق خوب و واقعی را از دست دادند. 
نارندرا مودی، نخست وزیر هند در واکنش به مرگ فیدل کاستردر توییتی از او به عنوان "یکی از شخصیت‌های برجسته قرن بیستم " نام برده است. 
انریکو پنیانیتو، رئیس جمهور مکزیک هم او را یکی از شخصیت‌های نمادین قرن گذشته و دوست بزرگ مکزیک نامید. 
نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا که از متحدان اصلی کوبا در منطقه بشمار می رود، از مردم ونزوئلا خواسته است تا میراث با ارزش کاسترو را حفظ کنند. 
جاکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی گفته است که فیدل کاسترو برای کسب استقلال و تمامیت ارضی کوبا زندگی‌اش را وقف کرد. او همچنین برای آزادی مردمی که در سایر کشورها سرکوب شده‌اند، تلاش کرد. 
میخائیل گورباچف، رهبر شوروی سابق ضمن ادای احترام به فیدل کاسترو گفت: "فیدل در جریان دوران سخت تحریم آمریکا و در زمانی که زیر فشار بود، ایستاد و کشورش را به سوی مسیر استقلال پیش برد. ما دوستان خوبی شدیم." 
گورباچف افزود: "من واقعا از این که دوران فیدل به پایان رسیده، اندوهگین هستم. او به عنوان سیاستمدار و مردی برجسته و دوست ما باقی خواهد ماند." 
ایوو مورالس، رئیس جمهور چپگرای بولیوی در توییتی از فیدل کاسترو به عنوان " بزرگ مرد تاریخ بشریت" یاد کرده است. 
مورالس در ماه اوت سال جاری با فیدل کاسترو دیدار کرد. 
رئیس جمهور بولیوی همچنین در توییتش نسبت به فیدل کاسترو ادای احترام کرد و او را رهبری دانست که جنگ برای کسب استقلال و تمامیت ارضی را به مردم جهان آموخت.