به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۲۹، ۱۳۹۵

سازمان ملل قطعنامه نقض حقوق بشر علیه ایران را تصویب کرد

«به خاطر مردم ایران»

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل شامگاه گذشته قطعنامه‌ای درباره نقض حقوق بشر در ایران را با ۸۵ رأی به تصویب رساند. 

متن قطعنامه را کانادا آماده کرده بود: افزایش اعدام‌ها، به ویژه اعدام نوجوانانی که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند و اعدام در ملأ عام، بازداشت و شکنجه فعالان سیاسی و مدنی و شهروندان دوتابعیتی، بی‌توجهی به حقوق زنان و کودکان و عدم‌دسترسی زندانیان به خدمات بهداشتی و درمانی از نکاتی‌ست که در قطعنامه علیه ایران لحاظ شده است.
سازمان ملل در این قطعنامه از ایران خواسته است که انتخابات آتی ریاست جمهوری را آزادانه و در «فضای باز» سیاسی برگزار کند.
۳۵ عضو محمع عمومی با این قطعنامه مخالفت کرده بودند و ۶۳ عضو دیگر هم از رأی دادن خودداری کردند.
کشورهای کوبا، کره شمالی، پاکستان و سوریه به قطعنامه رأی منفی دادند.
وزارت خارجه ایران قطعنامه یاد شده را مردود می‌داند و کشورهایی را که نسبت به نقض حقوق بشر در ایران اظهار نگرانی کرده‌اند به همدستی و تبانی با یکدیگر بر ضد جمهوری اسلامی متهم کرده است.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران به خبرگزاری‌های داخلی گفته است:
«قطعنامه بدون در نظر داشتن واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران، صرفاً مبتنی بر نگرشی گزینشی، مقابله‌جویانه و تنها با اهداف خاص سیاسی تدوین و تصویب شده است.»
نماینده کانادا اما چنین اتهاماتی را رد کرده و اعلام کرده که هدف از قطعنامه حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران سیاسی نیست، بلکه به قصد بهره‌مند شدن ایرانیان از حقوق‌شان تهیه شده و به تصویب رسیده است.
بریتانیا هم بر فترت حکومت قانون در ایران تأکید کرده است.
عبدالله معلمی، نماینده عربستان سعودی هم گفته است که برخلاف سنت همیشگی، «به خاطر مردم ایران» به این قطعنامه رأی داده است.
وزارت خارجه ایران اما کشورهای حامی قطعنامه را به سوءاستفاده از ساز و کارهای سازمان ملل برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی متهم کرده است.
رادیو زمانه