به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۰۴، ۱۳۹۵

آیت الله علی خامنه‌ای:

اگر تحریم دهساله آمریکا عملی شود، ایران حتماً واکنش نشان خواهد داد
در یک سخنرانی در مقابل بسیجیان، آیت‌الله علی خامنه‌ای آمریکا را تهدید کرد که اگر تحریم دهساله جدید علیه ایران را به مرحله عمل درآورند، ایران «حتماً» در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد.

او که کوشید از قضاوت درباره «دولت جدیدی که قرار است سرکار بیاید» خودداری کند، در عین حال «دولت کنونی» آمریکا را مورد انتقاد قرار داد که در موضوع برجام «تخلفات متعددی را مرتکب شده است».

علی خامنه‌ای، با اشاره به تمدید قانون تحریم‌های ده ساله در کنگره آمریکا، اظهار نظر کرد که اگر این تمدید اجرائی و عملیاتی شود قطعاً نقض برجام است، و بدانند جمهوری اسلامی ایران حتماً در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد. او اضافه کرد که برجام نباید به وسیله‌ای برای فشار بر ملت و کشور ایران تبدیل شود.
بعقیده علی خامنه‌ای «دولت آمریکا علاوه بر آن قول‌ها و تعهداتی که در قضیه برجام انجام نداده و یا ناقص عمل کرده است، اکنون برجام را وسیله‌ای برای فشار مجدد بر ایران قرار داده است». او البته درباره تعهدات انجام نشده و یا ناقص عمل کرده آمریکا در باره برجام هیچ توضیحی نداد.
آمریکا تمام تحریم‌های وابسته به پروژه اتمی ایران را ملغی اعلام کرده است. با این حال، با استفاده از تحریم‌های دهساله‌ای که از سال ١٩٩۶ تا کنون هر ده سال یکبار تمدید می شوند، مجالس نمایندگی آمریکا به دلیل عدم مراعات حقوق بشر از سوی حاکمان ایران، بدلیل حمایت از تروریسم در خاورمیانه و سرانجام بدلیل استفاده از برنامه موشک‌های بالیستیک، بطور مرتب تحریم‌های دهساله را تمدید کرده‌اند.
بروایت خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران از نیویورک، "پال رایان" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به اوباما هشدار داد که بهتر است از برداشتن قدم‌هائی که به تقویت اقتصادی ایران منجر شود خودداری کند.
"جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس خبری روز گذشته خود در واکنش به سخنان سناتور رایان تأکید کرد که دولت اوباما مصمم است تا روز ٢٠ ژانویه ٢٠۱٧ به تعهدات خود در قبال توافقنامه هسته‌ای پای‌بند بماند.

سخنگوی کاخ سفید همچنین از گفتگوهای اوباما با سایر رهبران کشورهای شرکت کننده در این توافقنامه ١+۵ خبر داد و گفت اوباما اطمینان پیدا کرده است که آن کشورها نیز به تعهدات خود در این باره عمل خواهند کرد.

جاش ارنست البته گفت که تصمیم درباره آینده این توافقنامه بعهده دولت آینده آمریکا خواهد بود.
سخنگوی کاخ سفید درباره واکنش احتمالی اوباما نسبت به تمدید تحریم‌های دهساله توسط مجلس نمایندگان آمریکا اظهار نظر کرد که دولت اوباما هیچگاه ابایی از اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران نداشته است، اما تردیدی نیست که او حاضر نخواهد شد قدمی در جهت نقض توافقنامه برجام بردارد.
رادیو فرانسه