به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۲۸، ۱۳۹۵

اولین فرمانده زن سپاه در ایران درگذشت

مرضیه حدیدچی (دباغ) اولین فرمانده زن سپاه در غرب ایران بود

مرضیه حدیدچی، مشهور به طاهره دباغ، نماینده سابق مجلس ایران و از بنیان‌گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سن۷۷ سالگی درگذشت.
به گزارش رسانه‌های ایران‌ خانم دباغ که از چند روز پیش به دلیل بیماری قلبی بستری شده بود، صبح امروز پنجشنبه ۲۷ آبان در بیمارستان خاتم‌الانبیاء تهران درگذشت.
او نماینده دوره‌های دوم و سوم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران و دوره پنجم از حوزه انتخابیه همدان بود.
خانم دباغ از بنیانگذاران سپاه پاسداران و اولین فرمانده سپاه غرب کشور بعد از تاسیس این نهاد بود. فرماندهی سپاه همدان و ریاست زندان زنان تهران نیز از جمله مسئولیت‌های او بود.
خانم دباغ که از اواسط دهه ۱۳۴۰ مبارزه خود را عیله حکومت پهلوی آغاز کرده بود، ‌در سال ۱۳۵۳ دستگیر شد و به زندان افتاد.
خانم دباغ همراه با آیت‌الله جوادی آملی و محمدجواد لاریجانی یکی از اعضای هیئتی بود که آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۷ برای فرستادن پیام خود به میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، به این کشور فرستاد.
او از اعضای شورای مرکزی جمعیت زنان انقلاب اسلامی، قائم‌مقام دبیر کل جمعیت زنان جمهوری اسلامی و از اعضای شورای مرکزی جمعیت دفاع از مردم فلسطین بود.
حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی درپیام تسلیتی خانم دباغ را "از جمله ارادتمندان بى‌نظیر" آیت‌الله خمینی خوانده که "زندان‌هاى سخت و شکنجه‌هاى طاقت‌فرسا را به جان خرید و در همه ناملایمات در کنار امام و بیت امام باقى ماند".
رسانه های ایران