به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۲۶، ۱۳۹۵

فرانک‌ والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور آینده آلمان؟

توافق دولت ائتلافی آلمان بر سر جانشین رئیس جمهور 

توافق دولت ائتلافی آلمان بر سر جانشین رئیس جمهور پس از هفته‌ها کشمکش، دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی حمایت خود را از نامزدی فرانک‌ والتر اشتاین‌مایر برای پست ریاست جمهوری آلمان اعلام کردند. انتخاب جانشین یواخیم گاوک در مجمع فدرال انجام می‌شود.

سرانجام احزاب دولت ائتلافی آلمان به توافق رسیدند، وزیر خارجه فرانک‌والتر اشتاین‌مایر را به عنوان نامزد مشترک خود به عنوان رئیس جمهور آینده این کشور معرفی کنند.
معرفی اشتاین‌مایر از سوی حزب سوسیال دموکرات پیش از این با انتقادهای شدید دو حزب دیگر دولت ائتلافی روبرو شده بود که معتقد بودند سه حزب قدرتمند آلمان باید بر سر نامزد واحدی برای جانشینی یواخیم گاوک به توافق برسند.
تحلیل‌گران توافق بر سر نامزد معرفی شده از سوی سوسیال دموکرات‌ها را موفقیت این حزب و شکستی برای اتحادیه دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی ارزیابی می‌کنند.
پیام ثبات و آرامش
انتخاب رئیس جمهور آلمان ۱۲ فوریه سال آینده در مجمع فدرال انجام می‌شود که احزاب ائتلافی اکثریت کرسی‌های آن را در اختیار دارند.
رهبران دو حزب اتحادیه صبح دوشنبه (۱۴ نوامبر/ ۲۴ آبان) پس از رایزنی با شخصیت‌های ارشد دو حزب حمایت خود از معرفی کاندیدای سوسیال دموکرات‌ها را اعلام کردند.
قرار است آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان عصر دوشنبه نظر خود درباره معرفی اشتاین‌مایر را به طور رسمی اعلام کند. ظاهرا مرکل توافق بر سر نامزد جانشینی گاوک را "انتخابی عقلانی" توصیف کرده است.
بنا بر گزارش‌ها احزاب دولت ائتلافی معتقدند در دوران ناآرام کنونی پشتیبانی همگانی از نامزد بالاترین مقام حکومتی نشانه‌ای از ثبات و آرامش خواهد بود.
با این همه حمایت از نامزدی اشتاین‌مایر در میان نزدیکان مرکل و اعضای ارشد حزب سوسیال مسیحی بایرن مخالفانی دارد و این تصمیم را با اکراه پذیرفته‌اند.
ناخشنودی وزیر دارایی
روزنامه "راینیشه پست" به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان در گفت‌وگوهای درونی حزب دموکرات مسیحی با حمایت از نامزدی اشتاین‌مایر مخالفت بوده و آن را یک شکست خوانده است.
وزیر دارایی از کسانی است که در هفته‌های گذشته به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی دو حزب مسیحی مطرح می‌شد اما در نظر سنجی‌ها و در قیاس با وزیر خارجه از حمایت خیلی کمتری برخوردار بود.
در برابر برخی ناخرسندی‌ها، زیگمار گابریل، رئیس حزب سوسیال دموکرات، در گفت‌وگو با خبرنگاران اتفاق نظر احزاب دولت ائتلافی بر سر نامزدی اشتان‌مایر را خوب توصیف کرد.
او با توجه به محبوبیت و جایگاه اشتاین‌مایر در میان مردم تاکید کرده که آلمان در حال حاضر به رئیس جمهوری نیاز دارد که از نظر جامعه مورد احترام و پذیرش باشد و وزیر خارجه چنین فردی است.
پست خالی وزیر خارجه
قرار است رهبران احزاب دولت ائتلافی روز چهارشنبه همراه با فرانک‌والتر اشتاین‌مایر در یک نشست مطبوعاتی شرکت کنند.
هنوز درباره جانشین وزیر خارجه آلمان تصمیم نهایی گرفته نشده است. گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان می‌گوید معرفی زودهنگام نامزد جانشینی یواخیم گاوک توسط گابریل راه جلب نظر موافق دیگر احزاب را فراهم کرده است.
رئیس حزب سوسیال دموکرات گفته است که نقش اصلی در اقناع احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی برای حمایت از نامزدی اشتاین‌مایر را این سیاست‌مدار کهنه‌کار بر عهده داشته است.
به نظر می‌رسد حزب سبزها و حزب لیبرال نیز در مجموع از نامزدی اشتاین‌مایر حمایت کنند. با این وضعیت انتخاب او به عنوان جانشین گاوک در نخستین رأی‌گیری در مجمع فدرال قطعی به نظر می‌رسد.
رئیس جمهور کنونی آلمان فوریه ۲۰۱۲ به این سمت انتخاب شد. یواخیم گاوک که اکنون ۷۶ سال دارد گفته است که به دلیل کهولت قصد ندارد برای بار دوم نامزد این پست شود.
دویچه وله