به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۱۰، ۱۳۹۵

قیمت دلار در ایران به حدود چهار هزار تومان رسید

خبرگزاری کارگران ایران (ایلنا) نرخ امروز فروش دلار در صرافی‌ها را ۳۹۴۰ تومان اعلام کرده است.

در هفته‌های اخیر قیمت دلار و سکه طلا در بازار ایران افزایش قابل توجهی داشته است.
ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفته است که خریداران و فروشندگان در شرایط کنونی تمایلی به معامله طلا و دلار ندارند و "تردید" به ادامه رکود بازار دامن زده است.
آقای محمد ولی گفته است: "بازار ارز و طلا در ایران در حالت نوسان قرار گرفته و متقاضیان در این بازه زمانی اقدام به خرید نمی‌کنند."
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران هم به خبرگزاری تسنیم گفته: "چون دولت نتوانست سرنوشت دلار را از صادرات نفت جدا کند و به درآمدهای ارزی ناشی از صادارت غیرنفتی گره بزند، قیمت دلار به یک وضعیت بی‌ثباتی رسیده‌ است."
یکی از دلایل اصلی گران شدن دلار در هفته‌های اخیر افزایش تقاضای زائران ایرانی در آستانه اربعین و به قصد سفر به عراق عنوان شده بود.

امسال افزایش قابل توجه تعداد زائرانی که به عراق سفر می کردند، باعث افزایش تقاضا در بازار ارز شد.
در هفته‌های اخیر پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی منجر شده است.
در ایران عدم قطعیت درباره سیاست دولت آینده آمریکا در قبال ایران و بخصوص ابهام درباره آینده توافق هسته‌ای این کشور در دوران پس از باراک اوباما به "جو روانی" بازار و افزایش قیمت دلار دامن زده است.
بعضی از تحلیل‌گران بازار ارز "طرح مبارزه با پولشویی و کنترل ارز" را از دیگر عوامل افزایش قیمت دلار در ایران دانسته‌اند.
به گفته آنها تعیین سقف ده هزار دلاری برای ارز همراه مسافر مانعی برای ورود ارز به ایران محسوب می‌شود که این بنوبه خود باعث افزایش قیمت دلار شده است.
ابهام در زمینه مبنای نرخ ارز در بودجه سال آینده و رشد قابل توجه نقدینگی در ایران هم از جمله عواملی هستند که بگفته کارشناسان بالقوه می‌توانند بازار ارز را تحت تاثیر خود قرار دهند.
بی بی سی فارسی