به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۲۷، ۱۳۹۵

اسد از ترامپ خواست «متحد طبیعی» سوریه باشد

هم‌پیمان  همچون روسیه و ایران

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه گفت اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آینده آمریکا کمک‌های این کشور به شورشیان را متوقف کند «متحد طبیعی» او در مبارزه با تروریسم خواهد بود.
اسد این سخنان را در گفت‌وگو با شبکه آر‌تی‌پی پرتغال بیان کرد. او گفت: «ما انتظار زیادی نداریم، زیرا دولت آمریکا تنها از رئیس جمهوری آن تشکیل نشده است»، بستگی به آن دارد که ترامپ وعده‌هایی را که در کارزار انتخاباتی داده بود چگونه عملی کند؛ 
اگر با «تروریست‌ها» بجنگد همچون روسیه و ایران یک هم‌پیمان خواهد بود.

دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرده بود که قصد دارد علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) قاطعانه مبارزه کند. افزون بر این ترامپ تأکید کرده بود که نمی‌خواهد علیه رژیم اسد با زور اقدام کند. ترامپ همچنین گفته بود که روابط آمریکا با روسیه، یکی از هم‌پیمان‌های اصلی رژیم سوریه را بهبود خواهد بخشید.
بشار اسد مواضع ترامپ را امیدوارکننده خواند اما گفت: «او می‌تواند آن‌ها را اجرا کند؟»
آمریکا در حال حاضر رهبری ائتلاف جهانی علیه داعش را برعهده دارد که در پشتیبانی از مخالفان رژیم سوریه دست به حملات هوایی می‌زند. یکی از اهداف باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز برکناری بشار اسد از قدرت بود. با این حال کمک‌های آمریکا به شورشیان سوریه محدودتر از کمک‌های روسیه و ایران به رژیم بشار اسد بوده است. روسیه و ایران پشت بشار اسد ایستاده‌اند و از ریاست جمهوری او حمایت می‌کنند. نقش بشار اسد تا کنون از موارد تنش در روابط دیپلماتیک میان روسیه و ایالات متحده در راه برقراری احتمالی صلح در سوریه بوده است.
بشار اسد در طول جنگ پنج ساله سوریه بارها به جنایات جنگی متهم شده است. بازرسان جهانی رژیم او را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کرده‌اند و همچنان غیرنظامیان توسط نیروهای اسد کشته می‌شوند. نهادهای حقوق بشری نیز رژیم سوریه را مسئول بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و قتل هزاران نفر از مردم این کشور دانسته‌اند.
رادیو زمانه