به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۳۰، ۱۳۹۵

نمایندگان آمریکا فروش هواپیما به ایران را ممنوع کردند

مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب طرح قانونی فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را ممنوع کردند و به این ترتیب مانع از اجرای قراردادهای فروش هواپیماهای مسافربری "بوئینگ" و "ایرباس" به ایران شدند، هر چند دولت اوباما با اجرای این قرادادها موافقت کرده است.

طرح مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۴۳ رأی موافق و ۱۷۴ رأی مخالف به تصویب رسید. مخالفان این طرح همگی از نمایندگان حزب دموکرات بودند، هر چند ۸ تن از نمایندگان دموکرات از تصویب لایحۀ ممنوعیت فروش هواپیما به ایران پشتیبانی کردند.
مصوبۀ نمایندگان آمریکا خزانه داری این کشور را از صدور مجوز برای فروش هواپیماهای مسافربری به ایران منع می کند. بدون این مجوزها بانک های آمریکایی نمی توانند سرمایۀ لازم را برای فروش هواپیماهای مسافربری تأمین کنند.
دولت ایران در نظر داشت با خریداری ٢۰۰هواپیمای مسافربری "ایرباس" و "بوئینگ" ناوگان هوایی فرسودۀ خود را ترمیم کند. اگر چه شرکت هواپیماسازی "ایرباس" در فرانسه مستقر است، اما، "ایرباس" نمی تواند بدون اجازۀ خزانه داری آمریکا هواپیماهای خود را به فروش برساند. زیرا، دست کم ۱۰ درصد قطعات هواپیماهای "ایرباس" آمریکایی هستند.
حتا اگر رییس جمهوری آمریکا، باراک اوباما، مصوبۀ جدید مجلس این کشور را وتو کند، اما، نمایندگان جمهوری خواه می توانند پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب جمهوری خواه، در ژانویه آینده ممنوعیت فروش هواپیما به ایران را از نو در دستور کار خود قرار بدهند.
رادیو فرانسه