به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۲۲، ۱۳۹۷

نیویورک‌تایمز: عربستان تیمی ۱۵ نفره برای قتل خاشقجی به استانبول فرستاد

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی مدعی شده یک تیم ۱۵ نفره از سوی مقام‌های ارشد عربستان سعودی ماموریت داشتند در کنسولگری این کشور در ترکیه منتظر ورود جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، شده و وی را به قتل برسانند.
جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سرشناس منتقد حکومت، پس از آنکه روز ۱۰ مهر وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد، ناپدید شده و از سرنوشت وی هیچ اطلاعی در دست نیست.
آقای خاشقجی که برای بخش دیدگاه‌های «واشنگتن‌پست» مقاله می‌نوشت، برای دریافت یک مدرک رسمی برای ازدواج وارد ساختمان کنسولگری عربستان سعودی شد و نامزد وی ساعت‌ها در مقابل ساختمان منتظر وی ایستاد، اما او هرگز از آنجا خارج نشد.

روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی شده که در میان این تیم ۱۵ نفره، «یک پزشک متخصص بریدن استخوان که مأموریت وی تکه‌تکه کردن استخوان‌های خاشقجی پس از مرگ او بوده» هم حضور داشته است.
نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های ارشد ترکیه نوشته که «این تیم ضربت، عملیات قتل و تکه‌تکه‌کردن خاشقجی را دوساعته به اتمام رساندند و پس از آن ترکیه را به مقصد کشورهای مختلفی ترک کردند.»
یکی از مقام‌های آمریکایی نیز این اتفاق را همچون برخی صحنه‌های فیلم‌های کوئنتین تارانتینو، کارگردان مشهور هالیوود از جمله «داستان عامه‌پسند» توصیف کرده است.
اتهام علیه دولت عربستان سعودی درباره قتل این روزنامه‌نگار منتقد باعث شده که ایالات متحده، ترکیه و چند کشور دیگر خواستار شفاف‌سازی پادشاهی سعودی در این زمینه شوند.
الجزیره نوشته در صورت شکست دولت ریاض در شفاف‌سازی در این زمینه، این اتفاق می‌تواند به روابط عربستان سعودی و متحدان خود لطمه جدی وارد کند.
در حالی که مقام‌های عربستان سعودی هرگونه دخالت خود در این ماجرا را انکار می‌کنند و مدعی شده‌اند که این روزنامه‌نگار روز دوم اکتبر به سرعت کنسولگری این کشور در ترکیه را ترک کرده، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از آنها خواسته این ادعای خود را ثابت کنند.
با این حال دولت ترکیه نیز در مورد این ادعاها که خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده، شواهدی ارائه نکرده است.
روزنامه «صباح» چاپ ترکیه که به حکومت نزدیک است، روز سه‌شنبه اسامی این تیم ۱۵ نفره و تاریخ تولد آنها را منتشر کرده و نوشته که آنها در روزی که روزنامه‌نگار منتقد عربستانی ناپدید شده، وارد فرودگاه آتاتورک استانبول شده بودند.
این روزنامه نوشته که اسامی آنها را بر اساس تصاویری که هنگام کنترل گذرنامه در فرودگاه از آنها گرفته شده، بدست آورده است.
«صباح» با انتشار این تصاویر، اضافه کرده که آنها در چهار زمان مختلف، استانبول را مقاصد گوناگون ترک کردند.
شبکه ان‌تی‌وی ترکیه نیز تصاویری از ورود این مردان به هتلی نزدیک کنسولگری عربستان در استانبول و نیز ورود خودروی ون به این ساختمان، دو ساعت پس از ورود خاشقجی به آن را پخش کرده است.
بر اساس گزارش این شبکه خصوصی که نزدیک به اردوغان است، این ون سیاه‌رنگ به سمت منزل سفیر عربستان سعودی حرکت کرده و در گاراژ آن پارک می‌کند.
عربستان سعودی هنوز واکنشی به این خبر نداده است.
رویترز نیز نوشته که مقام‌های اطلاعاتی ترکیه به این خبرگزاری گفته‌اند که در میان این تیم ۱۵ نفره، چند مقام رسمی اطلاعاتی عربستان نیز وجود داشته‌اند.
جمال خاشقجی، مشاور سابق دولت عربستان پارسال برای پرهیز از بازداشت به خاطر انتقاد از سیاست‌های محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، و انتقاد از شرکت ریاض در جنگ یمن، به آمریکا نقل مکان کرد.
وی از منتقدان سرسخت محمد بن سلمان، ولیعهد کشورش و سیاست‌های او بود.
خبرگزاری فرانسه از خاشقجی نقل کرده‌است که وی اصلاحات محمد بن سلمان را «توخالی» توصیف کرده و او را متهم کرده بود عربستان را به عصر «هراس، ارعاب، بازداشت و شرم عمومی» وارد می‌کند.
رئیس‌ جمهور آمریکا می‌گوید شنیدن خبرهای مربوط به جمال خاشقجی «مایه نگرانی» است و «دوست ندارم این چیزها را بشنوم. امیدوارم مسائل حل شوند».
باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هم در توئیتر خود نوشته است «شخصا در مورد ناپدید شدن جمال خاشقجی با سفیر عربستان گفت‌وگو کرده‌ام. در حالی‌که منتظر پاسخ هستیم، بدانید که ما به هر کشور خارجی که روزنامه‌نگاران را هدف قرار دهد، واکنش درخور نشان خواهیم داد».
بریتانیا هم از عربستان خواسته در اسرع وقت درباره ناپدید شدن این روزنامه‌نگار منتقد عربستانی توضیح دهد.
جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در این زمینه توئیت کرده است: «اگر گزارش رسانه‌ها [درباره خاشقجی] درست باشد، به طور جدی با این قضیه برخورد می‌کنیم. دوستی بر اساس احترام به ارزش‌های مشترک معنا پیدا می‌کند.»

رادیو فردا