به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۲۲، ۱۳۹۷

گزارشگران بدون مرز موج سرکوب و بازداشت‌های غیر شفاف روزنامه‌نگاران در عربستان را محکوم کردند

گزارشگران بدون مرز در بیانیه ای که روز چهارشنبه ١۰ اکتبر/١۸ مهر و بدنبال ناپدید شدن جمال خاشقجی رورنامه نگار سعودی منتشر کردند، خواهان یک تحقیق مستقل بین المللی در این باره شدند. 
در این بیانیه، گزارشگران بدون مرز موج سرکوب و بازداشت های خشن روزنامه نگاران در این کشور را محکوم کرده و اعلام کرده اند که طی یک سال بیش از ١۵ روزنامه نگار و وبلاگ نویس سعودی در شرایط بسیار غیر شفاف بازداشت و زندانی شده اند.
در بیانیه امروز گزارشگران بدون مرز با اشاره به ناپدید شدن جمال خاشقجی آمده است:
 "این ناپدید شدن، بخشی از موج سرکوب خشن و اغلب بسیار ناشفاف و فزاینده ای است که در عربستان سعودی جریان دارد و روزنامه نگاران سعودی را هدف قرار داده است.
در ادامه بیانیه آمده است: از سپتامبر گذشته بیش از ۱۵ روزنامه نگار و وبلاگ نویس در عربستان سعودی و در شرایطی بسیار غیر شفاف بازداشت شده اند: در اکثر موارد، بازداشت این روزنامه نگاران به صورت رسمی از سوی مقامات حکومتی عربستان تأیید و اعلام نشده است، محل بازداشت آنان مخفی بوده و اتهامات وارده به این بازداشت شدگان هیچگاه اعلام نشده است.
گزارشگران بدون مرز در این رابطه به چند مورد، از جمله به بازداشت «صالح الشحی» روزنامه نگار سعودی اشاره می کنند که در دسامبر گذشته ناپدید شد و خانواده وی فقط در ماه فوریه ۲۰۱۸ و پس از اعلام حکم محکومیت او به ۵ سال زندان از سرنوشت‌اش آگاهی یافتند. گزارشگران همچنین به مورد فایز بن دمخ، روزنامه نگار و شاعر سعودی اشاره می کنند که از سپتامبر ۲۰۱۷ و به هنگامیکه در حال راه انداختن یک شبکه جدید تلویزیونی در کویت بود، ناپدید شده است. رسانه های محلی می گویند او توسط مأموران امنیتی ربوده شده و به عربستان فرستاده شده است.
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان روز جمعه گذشته در گفتگو با بلومبرگ، مراجعۀ خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول را تأیید کرد، اما گفت که وی لحظاتی بعد این ساختمان را ترک کرده است.
مسئولات ترک روز شنبه اعلام کردند که بر اساس نخستین نتایج تحقیق، جمال خاشقجی رورنامه نگار ۵۹ ساله سعودی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است.
در همین راستا، روزنامۀ واشنگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که جسد خاشقجی احتمالاً قطعه قطعه شده و سپس از طریق هواپیما از ترکیه بیرون برده شده است.
مقامات سعودی همۀ این فرض‌ها را بی‌اساس دانستند و آنها را رد می می کنند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز از مقامات سعودی خواسته است که خروج جمال خاشقجی از کنسولگری را ثابت کنند. این امر احتمالاً با توسل به ویدئوهای امنیتی ضبط شده می‌تواند قابل بررسی باشد. اما شبکۀ رادیو تلویزیون دولتی ترکیه گفته است که مسئولان ترک گمان می‌برند که در همان روز ناپدید شدن جمال خاشقجی، گروهی از مأموران سعودی که به استانبول آمده بودند، تصاویر ویدئویی را با خود برده‌اند.
رادیو بین المللی  فرانسه