شرکت امبیسی، مخفف Middle East Broadcasting Center، نخستین گروه رسانهای است که برنامههای مختلف خود شامل اخبار و فیلم و سریال را به صورت رایگان برای جهان عرب پخش میکند و در دوبی مستقر است.
آن طور که عربنیوز خبر داده، قرار است تلویزیون فارسیزبان امبیسی روز شنبه، ششم اکتبر، ۱۴ مهرماه، راهاندازی شود و جوانان به عنوان گروه هدف این رسانه در عرصه رقابتهای رسانهای معرفی شدهاند.
این گروه هدف از آن رو انتخاب شدهاند که بخش قابل توجهی از جمعیت ایران زیر ۳۰ سال سن دارند.
بر اساس این گزارش، این شبکه فیلمها و برنامههای سرگرمی خود از دنیای هالیوود و بالیوود تا شوهای تلویزیونی را با زیرنویس یا دوبله فارسی در اختیار مخاطبان خواهد گذاشت.
مازن هایک، سخنگوی ایبیسی گروپ، به عربنیوز گفت که پخش گسترده تولیدات انحصاری این شبکه در اواخر سال جاری میلادی یا اوایل سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد.
به گفته وی، کار بر روی همه ژانرهای ممکن برای مخاطبان فارسیزبان در دستور کار این شرکت قرار دارد.
سخنگوی امبیسی همچنین خبر داد که در آینده نزدیک این شبکه فارسیزبان در دسترس ایرانیان ساکن ایالات متحده نیز قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به فعالیت تعداد زیادی از شبکههای فارسیزبان در خارج از ایران، از رقابت فشرده میان آنها برای جذب مخاطب ایرانی خبر داده و رقیب نخستین امبیسی فارسی را این شبکهها معرفی کرده است.
عربنیوز نوشت که امبیسی تلاش داشت یک دهه پیش بخش فارسی خود را آغاز کند، اما از آن رو که محتوای این شبکه به زبان فارسی نبود، این تصمیم متوقف شد.
این نخستین رسانه فارسیزبان عربستان سعودی نیست، و پیش از آن وبسایت فارسی العربیه نیز به هزینه عربستان سعودی راهاندازی شده بود.
امبیسی در سال ۱۹۹۱ به دست ولید بن ابراهیم، برادر یکی از همسران ملک فهد، پادشاه وقت عربستان سعودی، در لندن تأسیس و در سال ۲۰۰۲ به دوبی منتقل شد.
به نظر میرسد با افزایش تنش میان تهران و ریاض و جنگ نیابتی دو کشور در مناطق مختلف خاورمیانه، عربستان سعودی بر افزایش برنامههای رسانهای خود به زبان فارسی تمرکز ویژهای کرده و تلاش میکند از طریق رسانه بر افکار عمومی در ایران تاثیر بگذارد.
در همین زمینه رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۵ شهریور در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان در مورد «جنگ رسانهای» هشدار داد که به گفته او توسط ایالات متحده و اسرائیل «با حمایت مالی» ثروتمندان کشورهای اطراف ایران «شدت گرفته» است.
اما فارغ از دنیای سیاست، به دلیل افزایش سانسور و کاهش روزافزون محبوبیت شبکههای تلویزیونی داخل ایران و رویگردانی شهروندان از تماشای آنها، شبکههای تلویزیونی و خبری دیگری چون رادیوفردا، بیبیسی فارسی، من و تو و صدای آمریکا مورد توجه مخاطبان داخل کشور قرار گرفته است.
محمدرضا رستمی، مشاور وزیر پیشین ورزش و جوانان با اشاره به کاهش مخاطبان رسانههای داخلی و افزایش مخاطبان فارسیزبان شبکههای خارجی گفته بود: «این به معنای جابهجایی تدریجی از رسانه داخلی به خارجی است.»
رادیو فردا