به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۲۹، ۱۳۹۸

مأموران امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور به تجمع کارگران آذرآب اراک حمله کردند

کارگران شرکت صنایع آذرآب اراک روز یکشنبه ۲۸ مهر در دومین هفته از اعتصاب خود اقدام به تجمع در منطقه شهر صنعتی اراک کردند اما بنابر گزارش‌ها، مأموران امنیتی به آنان حمله کرده و شماری از آنها را بازداشت کردند.
خبرگزاری ایسنا گزارش داده است کارگران اقدام به مسدود کردن مسیر راه‌آهن شمال به جنوب کردند «اما دقایقی بعد با دخالت نیروهای انتظامی ریل باز شد و قطار از مسیر عبور کرد».

ایسنا همچنین از بازداشت «شماری از کارگران» خبر داده اما تعداد آنها را ذکر نکرده است.

با این حال به نوشته منابع کارگری و حقوق بشری، مأموران امنیتی و انتظامی با یورش به تجمع کارگران، با آنها درگیر شده و معترضان را ضرب‌وشتم کردند.

کارگران این واحد پس از مدت‌ها اعتراض، از حدود دو هفته پیش دست به اعتصاب و برگزاری تجمعاتی در منطقه شهر صنعتی اراک زدند.

با این حال به گفته منابع کارگری، «شورای اسلامی کار آذرآب» روز چهارشنبه مدعی شد که کارگران به پایان اعتصاب رأی داده‌اند.

در پی این اقدام، شماری از کارگران معترض در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه «صداوسیمای اراک روز یکشنبه قرار است به کارخانه بیاید و این پروژه سرکوب را به اتمام برساند و یک مشت دروغ به جامعه بگوید» خواستار تداوم اعتصاب شدند.

به گزارش ایلنا و فارس، کارگران شرکت آذرآب در دو ماه شهریور و مهر دستمزدی دریافت نکرده‌اند و بخشی از حقوق و مطالبات تیرماه را نیز طلب دارند.

بنابر گزارش‌ها، معترضان خواستار دریافت معوقات دستمزدی خود و همچنین «خلع ید سهامداران فعلی»، «لغو خصوصی‌سازی و بازگشت این واحد به دولت» و «برکناری قلعه‌بانی» هستند.

از سوی دیگر جواد صابری، رئیس شورای اسلامی کار آذرآب، مشکل فعلی کارگران را «معوقات کارگری» و «عدم تعیین تکلیف سهام شرکت» ذکر کرد.

آقای صابری به خبرگزاری ایسنا گفت با اینکه قرار بود تا پانزدهم مهر «مبلغی به عنوان حقوق» به کارگران پرداخت شود، اما این امر محقق نشد و پیگیری‌ها نشان داد که «رئیس هیات مدیره شرکت آذرآب (قلعه‌بانی) دستور پرداخت نداده است».

به گزارش منابع کارگری، در طول چند هفته‌ای که از اعتراض‌های آذرآب می‌گذرد شماری از کارگران معترض «به ویژه پس از حمایت‌شان از کارگران هپکو اراک» به نهادهای امنیتی «احضار و تهدید شده‌اند».

اعتراض‌های کارگری در ایران به ویژه در یک سال و نیم اخیر افزایش یافته است.

منابع: ایسنا، فارس، ایلنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا /ج/ک.ر