به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۰۱، ۱۳۹۸

طالبان: چین میزبان نشست صلح افغانستان خواهد بود

اوایل ماه جاری یک هیأت دفتر طالبان در قطر از پاکستان نیز دیدار کرد
براساس گزارش‌ها قرار است گفتگوهای صلح افغانستان با حضور نمایندگان دولت افغانستان، طالبان و جامعه جهانی در چین برگزار شود.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به بی‌بی‌سی درباره نشست چین گفت که این نشست هفته آینده در پکن، پایتخت چین برگزار می‌شود و طالبان نیز هیأتی را به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به چین خواهد فرستاد.

تاکنون دولت افغانستان اعلام نکرده که چه کسی در این نشست شرکت خواهد کرد.

آمریکا و شماری از کشورهای عضو ناتو گفتگوهای صلح را تنها راه ختم خشونتها در افغانستان دانسته‌اند.

طالبان و آمریکا و در آستانه امضاء توافق‌نامه صلح بودند که حمله خونین گروه طالبان در کابل منجر به کشته شدن ۱۲ نفر به شمول یک سرباز آمریکایی شد. بعد از این حمله دونالد ترامپ مذاکره با طالبان را متوقف و بعد اعلام کرده که مذاکره با طالبان "منتفی" است.

بعد از این تصمیم آمریکا شیر محمد عباس استانکزی، رئیس هیأت مذاکره کننده طالبان در قطر از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواست که گفتگوهای صلح را دوباره از سرگیرد. اکنون طالبان اعلام کرده که تماس‌های میان این گروه و آمریکا از سر گرفته شده و انتظار می‌رود که مذاکرات آمریکا و طالبان نیز دوباره شروع شود.

آقای شاهین گفت که این گروه به توافقاتی که در جریان ۹ دور گفتگو با آمریکا رسیده بود، پایبند است.

او در ادامه گفت که علاوه بر تلاشهای چین، روسیه و کشورهای دیگر "از طرف آمریکا هم تماس‌هایی با ما گرفته شده است."

نمایندگان شماری از کشورهای عضو ناتو و زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان نیز با نشر یک اعلامیه مشترک بعد از دیدار در بروکسل، نوشتند که وضعیت افغانستان را بررسی و تایید می‌کنند که راه رسیدن به صلح تنها از طریق مذاکرات ممکن است.

در این نشست که نمایندگان اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، نروژ، بریتانیا، سازمان ملل و آمریکا حضور داشتند، آنان متعهد شدند که با دولت افغانستان، طالبان، سیاسیون و جامعه مدنی افغانستان کار کرده تا به یک توافق صلح پایدار برسند که منجر به پایان جنگ شود و افغانها از آن نفع ببرند و به ثبات منطقه و جهان کمک کند.

در این اعلامیه از تمام طرف‎ها خواسته شده که قدم فوری و لازم را برای کاهش خشونت و تلفات غیرنظامیان بردارند تا زمینه صلح مساعد شود.

شرکت کنندگان از مقام‌های ارشد افغانستان خواسته‌اند که درباره تیم مذاکره کننده "بین الافغانی" فهرست فراگیر و ملی را در نظر گیرد.

بی بی سی