به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۲۶، ۱۳۹۸

ترامپ خطاب به اردوغان:

کله شق نباشید! حماقت نکنید
انتشار نامه ترامپ به اردوغان
کاخ سفید آمریکا روز چهارشنبه ۱۶ اکتبر/ ۲۴ مهر جزئیات نامه‌ای را منتشر کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور روز نهم ماه جاری میلادی آن را خطاب به رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود نوشته و در آن رئیس جمهوری ترکیه را ترغیب کرده تا در تصمیم خود برای حمله نظامی به سوریه تجدید نظر کند. ترامپ در نامه خود از اردوغان خواسته که "کله شق" نباشد و با حمله به سوریه "حماقت" نکند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این نامه که همزمان با آغاز حمله نظامی ترکیه به مواضع کردها (یگان‌های مدافع خلق) در شمال سوریه نوشته شده، ترامپ با دعوت از اردوغان برای "همکاری" در زمینه رسیدن به یک "توافق خوب" همچنین نوشته است: "شما مایل نیستید مسئول کشتار هزاران نفر باشید، من هم نمی‌خواهم مسئول نابود کردن اقتصاد ترکیه باشم."

اشاره دونالد ترامپ به تحریم‌های تازه واشنگتن علیه ترکیه است.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه نامه خود تهدید کرده که "قطعا" این کار (نابود کردن اقتصاد ترکیه) را انجام خواهد داد.

ترامپ در ادامه به دریافت نامه‌ای از "ژنرال مظلوم" رهبر نظامی کردهای سوریه اشاره کرده و با درخواست از اردوغان برای یک "توافق خوب" نوشته است: "اگر این کار را به شیوه درست و انسانی انجام دهید، تاریخ نگاه خوبی به شما خواهد داشت. چنانچه رویداد خوبی رخ نیفتد، از نظر تاریخ، شما شیطان خواهید بود."

رئیس جمهوری آمریکا در پایان نامه خود هم خطاب به اردوغان از او خواسته که "کله شق" نباشد و "حماقت" نکند و بعد افزوده است: "بعدا با شما تماس می‌گیرم."

بی‌بی سی به نقل از منابع ترک نوشته که رجب طیب اردوغان، نامه ترامپ را پاره کرده است.

در عین حال روز سه‌شنبه ۱۵ اکتبر کاخ سفید اعلام کرد که مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا قرار است (امروز) پنج‌شنبه برای گفت‌وگو با رئیس جمهوری ترکیه به آنکارا برود و از او بخواهد که در شمال سوریه، آتش بس اعلام کند، اما اردوغان روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: "من پنس و پمپئو نمی‌شناسم، اگر ترامپ بیاید با او صحبت خواهم کرد."

وی همچنین در واکنش به اعلام کاخ سفید مبنی بر اینکه در صورت عدم وضع آتش‌بس، تحریم‌های تازه آمریکا علیه ترکیه در راه است نیز گفت: "گفتند آتش‌بس اعلام کن. ما هرگز آتش‌بس اعلام نخواهیم کرد. بر ما فشار می‌آورند تا عملیات را متوقف کنیم. تحریم وضع می‌کنند. هدف ما روشن است. ما نگران هیچ تحریمی نیستیم."

اردوغان همچنین تاکید کرده که قصد مذاکره با شبه نظامیان کرد را هم ندارد.

حملات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه از روز نهم اکتبر جاری آغاز شده است.

هرچند ترکیه اعلام کرده که قصدش از این حملات، پاکسازی نوار مرزی از تروریست‌ها و همچنین ایجاد منطقه‌ای امن برای اسکان آوارگان سوری است؛ اما به نظر می‌رسد هدف اصلی این حملات یگان‌های مدافع خلق کرد هستند که این منطقه را تحت کنترل دارند.

ترکیه، کردهای سوریه را "تروریست" می‌خواند، اما این نیروها که بخشی از نیروهای دموکراتیک سوری را تشکیل می‌دهند، متحد اصلی آمریکا در جنگ با گروه حکومت اسلامی عراق و شام (داعش) در شمال سوریه بودند. هرچند واشنگتن پس از اعلام برنامه ترکیه برای حمله به این منطقه، نظامیان خود را از آنجا خارج کرد.

رادیو بین المللی فرانسه