به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۰۴، ۱۳۹۸

سپیده قلیان با وثیقه یک‌ونیم میلیارد تومانی آزاد شد

سپیده قلیان، فعال مدنی که در ارتباط با پرونده اعتراض‌های کارخانه نیشکر هفت تپه به ۱۸ سال زندان محکوم شده بود آزاد شد. او روزهای قبل از آزادی دست به اعتصاب غذا زده بود.


سپیده قلیان از بازداشت شدگان اعتراضات هفت‌تپه روز شنبه چهارم آبان (۲۶ اکتبر) به قید وثیقه از زندان قرچک آزاد شد. 

بنا بر برخی  گزارش‌ها آزادی او که با سپردن یک میلیارد و پانصد میلیون تومان وثیقه انجام شده تا برگزاری دادگاه تجدیدنظر ادامه خواهد یافت.

این فعال مدنی پیش‌تر در آبان سال ۱۳۹۷ به همراه اسماعيل بخشی، فعال کارگری و شمار دیگری از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه بازداشت شده بود که پس از یک ماه بازداشت با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

او سپس روز یکشنبه ۳۰ دی همان سال و یک روز پس از پخش فیلم اقرار تلویزیونی ‌به همراه برادرش مهدی قلیان بازداشت و به اتهاماتی از جمله "عضویت در گروه غیرقانونی، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام مجرم" شناخته شد و مجموعا به ۱۹ سال و شش ماه زندان محکوم شد.

در روزهای اخیر قلیان به یک اعتصاب غذای خشک دست زد که یک روز پیش از آزادی به آن پایان داد. او در توضیح علت این اعتصاب گفته بود: »«من دست از خوردن غذا و آب کشیده‌ام. دست از آزار من و خانواده‌ام برنمی‌دارند. خسته شده‌ام. مگر من چه قدر توان دارم؟ می‌خواهم هیاتی از قوه قضائیه برای بررسی وضعیت زندان قرچک بیایند».


قلیان در اواخر شهریورماه نیز در پیامی صوتی که برای بی بی سی فارسی فرستاد از وضعیت بد زندان قرچک پرده برداشت و گفت: «زندانیان زن زیر شلاق و ظلم و ستم‌اند، تبعیض جنسیتی قامتشان را خم نموده است و هیچ راهی برای آزادی ندارند.»
سپیده قلیان و عاطفه رنگریز به قید وثیقه آزاد شدند
ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) و بستگان عاطفه رنگریز، فعال کارگری و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر از آزادی او خبر دادند. کانال تلگرامی «کمپین دفاع از بازداشت شدگان هفته‌تپه و زندانیان ترقی‌خواه» نیز از آزادی موقت سپیده قلیان، فعال مدنی، شهروند خبرنگار و از بازداشت شدگان مرتبط با پرونده اعتراضات نیشکر هقت‌تپه با قرار وثیقه سنگین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی، خبر داد.

عاطفه رنگریز
عاطفه رنگریز، فعال کارگری و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر شنبه جهارم آبان با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شد. او درتاریخ ۱۱ اردیبهشت به همراه ده‌ها تن دیگر بازداشت و در شهریور توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۱ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

رنگریز از چهارشنبه ۲۴ مهر در اعتراض به روند ناعادلانه رسیدگی به پرونده‌اش در زندان قرچک ورامین دست به اعتصاب غذا زده بود.

سپیده قلیان
سپیده قلیان، فعال کارگری و از متهمان پرونده نیشکر هفت‌تپه نیز شنبه با قرار وثیقه سنگین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

قلیان که در زندان قرچک ورامین زندانی بود، از ۲۸ مهر در اعتراض به فشارهای مستمر بر خانواده‌اش دست به اعتصاب غذای خشک زده بود. قلیان بعد از شش روز، جمعه سوم آبان به درخواست فعالان مدنی و مردم، و نیز بر اساس وعده‌های رئیس زندان به اعتصاب غذایش پایان داد.

قلیان در یک پیام صوتی که شاهد علوی، روزنامه‌نگار منتشر کرد،‌ درباره دلایل اعتصاب غذایش گفته بود:

«من از روز یکشنبه، دست از خوردن غذا و آب کشیده‌ام. دست از آزار من و خانواده‌ام برنمی‌دارند. خسته شده‌ام. مگر من چه قدر توان دارم؟ می‌خواهم هیاتی از قوه قضائیه برای بررسی وضعیت زندان قرچک بیایند».

در روزهای گذشته خبرهای تأیید نشده‌ای نیز درباره دستگیری سمانه قلیان، خواهر سپیده قلیان انتشار یافت که توسط خانواده او تکذیب شد. گفته می‌شود دستگاه‌های امنیتی برای پوشیده نگاه داشتن خبر اعتصاب غذای سپیده قلیان، اعمال فشار بر خانواده او را افزایش داده‌ بودند.

سپیده قلیان به دلیل حمایت از کارگران نیشکر هفت‌تپه خوزستان، در آبان ماه سال ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در ۲۷ آذر ماه سال گذشته با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد. او پس از آزادی به همراه اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه، در واکنش به پخش فیلم اعترافات اجباری از صدا و سیما که تحت عنوان «طراحی سوخته» پخش شد، اقدام به افشاگری درباره شکنجه‌ها و فشارهایی کرد که در طی دوران بازداشت برای اخذ اعترافات اجباری، از سوی نیروهای امنیتی به آنها وارد شده بود.

سپیده قلیان مجددا در ۳۰ دی سال گذشته بازداشت شد و در مرداد ۹۸ نیز در اعتراض به شرایط زندان دست به اعتصاب غذا زد.

مرضیه امیری
خانواده مرضیه امیری، روزنامه نگار و از دیگر بازداشتیان روز جهانی کارگز نیز از آزادی قریب‌الوقوع او خبر دادند.

مرضیه امیری روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ ماه ۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، همراه ده‌ها تن از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس و به دنبال ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شد.

این روزنامه‌نگار روزنامه شرق و از بازداشت‌شدگان تجمع روز جهانی کارگر، در دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، اشد مجازات یعنی حکم شش سال حبس برای او قابل اجرا خواهد بود.