به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۰۲، ۱۳۹۸

پس از توافق با ترکیه، روسیه آمریکا را به خیانت به کردها متهم کرد

در پی توافق صورت گرفته میان رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه در بارۀ شمال سوریه، کاخ کرملین اظهار داشت که دولت آمریکا به کردهای سوریه خیانت کرده است و اگر نیروهای کرد سوری از منطقه امنیتی مورد توافق مسکو و آنکارا به سرعت خارج نشوند ارتش ترکیه با شدت بیشتر حملات خود را علیه آنان از سر خواهد گرفت. در این حال، دولت ترکیه اعلام کرد که این کشور اعتماد چندانی به رژیم دمشق ندارد و تنها بر ارادۀ روسیه برای اجرای توافق صورت گرفته حساب می کند.

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، در پایان مذاکرات شان در شهر "سوچی" بر سر خروج نیروهای کرد سوریه از منطقۀ امنیتی تعریف شده توسط آنکارا و کنترل مشترک بخش مهمی از نوار مرزی سوریه و ترکیه با یکدیگر توافق کردند.

به موجب این توافق ارتش ترکیه در کنترل این نوار مرزی به طول ١۲٠ کیلومتر و عمق ٣۲ کیلومتر بین دو شهر ال بیض که هم اکنون در کنترل ترکیه است و  "رأس العین" دست بالا را خواهد داشت.

توافق صورت گرفته هیچ تاریخی برای خروج نیروهای ترکیه از این منطقه تعیین نکرده است. دولت ترکیه متعهد شده که حملات خود را در شمال سوریه از سر نگیرد مشروط به اینکه واحدهای مسلح نیروهای کرد سوریه در مهلتی ١۵٠ ساعته از منطقۀ امنیتی شمال سوریه خارج شوند.

نیروهای نظامی روسیه و مرزبانان باید خروج نیروهای کرد از این منطقه را تسهیل سازند از جمله از شهر منبج که در آن قوای روسیه و سوریه مستقر شده اند. در پایان این مهلت نیروهای ترکیه و روسیه مشترکاً گشت زنی در نوار مرزی به عمق ده کیلومتر در خاک سوریه را برعهده خواهند گرفت.

در توافق صورت گرفته، روسیه و ترکیه بار دیگر بر ارادۀ خود مبنی بر "مبارزه با تروریسم در همۀ اشکال آن و هر اقدام جدایی طلبانه در خاک سوریه" تأکید کرده اند. دو کشور همچنین "متعهد شده اند که برای جلوگیری از نفوذ عناصر تروریست" تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

پوتین و اردوغان همچنین توافق کرده اند که بازگشت داوطلبانۀ پناهندگان سوری به کشورشان را تسهیل سازند.

روسیه و ترکیه همچنین در توافق خود بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تأکید کرده و اطمینان داده اند که به تلاش های خود برای یافتن راه حلی سیاسی و پایدار برای جنگ داخلی سوریه در چارچوب روند صلح "آستانه" ادامه بدهند.

رادیو فرانسه