به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۳۰، ۱۳۹۸

ادامه اعتصاب در آذرآب

  دادستان دستگیری ۲۱ کارگر را تائید کرد
با وجود حمله نیروهای امنیتی به کارگران آذرآب اراک و تأیید بازداشت شماری از آنها، اعتصاب در این کارخانه ادامه دارد. نیروهای امنیتی کارگران را از خروج از محوطه کارخانه بازداشته اند. کارگران خواهان آزادی همکاران بازداشتی هستند. وزیر کار و تعاون نیز در اراک حاضر شد و وعده عملی شدن وعده‌های پیشین به کارگران معترض را داد.

عباس قاسمی دادستان اراک روز دوشنبه ۲۹ مهر تائید کرد ۲۱ تن از کارگران کارخانه آذرآب دستگیر شده‌اند. این در حالی است که اعتصاب کارگران آذرآب امروز نیز ادامه یافت. کارگران قصد داشتند از کارخانه خارج شوند اما نیروی انتظامی مانع از خروج کارگران شد.

کارگران در درون کارخانه تجمع کرده و با سر دادن شعار «کارگر زندانی آزاد باید گردد»، خواستار آزادی همکاران خود شدند.

دستگیری کارگران روز یکشنبه ۲۸ مهر و پس از آن روی داد که کارگران اعتصابی کارخانه آذرآب پس از چند روز اعتصاب به دلیل بی‌اعتنایی مسئولان به خواست‌هایشان در مسیر ریلی شمال-جنوب تجمع کردند. پلیس و نیروهای انتظامی با گاز اشک‌آور و باتوم به کارگران حمله کردند. پلیس در تعقیب کارگران به داخل کارخانه رفت و شیشه‌ها، دوربین‌های مدار بسته و اتومبیل‌های داخل پارکینگ را تخریب کرد.

تعدادی از کارگران دستگیر شدند. شماری از کارگران مجروح و برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند، پلیس به بیمارستان هم یورش برد. براساس گزارشات منتشره درشبکه‌های اجتماعی تعدادی از کارگران بستری به ناگزیر بیمارستان را ترک کردند.

دادستان اراک در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس به دفاع از حمله به کارگران و دستگیری تعدادی از آنان پرداخته و گفته است: «کارگران آذرآب حق دارند و مطالبات آنان نیز مطالبات به حقی است، اما باید از مسیر قانونی خود پیگیری شود. او افزوده است: بستن ریل و ایجاد وقفه در حرکت قطار کار ناشایستی است که متاسفانه کارگران روز گذشته اقدام به این کار کردند.»

جمعی از کارگران اعتصابی آذرآب شب گذشته پس از دستگیری همکارانشان با انتشار بیانیه‌ای هشدار داده دادند نیروهای امنیتی در پی پرونده‌سازی برای کارگران دستگیر‌شده‌ هستند. آن‌ها در واکنش به برخی رسانه‌های وابسته به حکومت که کارگران دستگیر شده را لیدر اعتصاب کارگری خوانده بودند، تاکید کردند که اعتصاب با تصمیم جمعی کارگران سازماندهی شده است و کارگران حامی همکاران دستگیر‌شده‌شان هستند.

همزمان با تائید دستگیری ۲۱ کارگر، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که امروز دوشنبه ۲۹ مهر برای رسیدگی به وضعیت آذرآب به استان مرکزی سفر کرده است باز هم به کارگران وعده داد که «همه تصمیمات در استان در مورد آذرآب و هپکو باید به اجرا دربیاید» و وعده‌های انجام نشده عملی شود.

او در سخنان امروز خود در حالی که ظاهرا از کارگران آذرآب و مطالبات آن‌ها دفاع می‌کرد، تجمع روز گذشته کارگران در مسیر راه‌آهن شمال و جنوب را محکوم کرد.

صنایع آذرآب اراک یکی از بزرگترین شرکت‌های پیمانکاری عمومی ایران در زمینه احداث زیرساخت‌های صنعتی و ساخت پالایشگاه‌ها و کارخانجات است. مشکلات این شرکت بزرگ همراه با شرکت هپکو، دیگر شرکت بزرگ پیمانکاری اراک از میانه دهه ۱۳۸۰ و با خصوصی‌سازی آن آغاز شد. به طور خاص، کارخانه آذرآب از دو سال پیش همانند هپکو با بحران حاد نقدینگی و تولید روبرو شده است.