به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۲۱، ۱۳۹۸

آیت الله سیستانی دولت و دستگاه امنیتی عراق را مسئول ریختن خون تظاهرکنندگان دانست

آیت الله سید علی سیستانی روز جمعه 11 اکتبر با محکوم کردن حملات نیروهای امنیتی عراق به معترضین و روزنامه نگاران، دولت و دستگاه امنیتی را مسئول مستقیم ریختن خون تظاهرکنندگان دانست.

سیستانی در خطبه‌های روز جمعه خود در کربلا، حملات خشونت آمیز نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان و کشته شدن برخی از معترضین مسالمت آمیز و چند عضو از نیروهای امنیتی در اعتراضات هفته گذشته در عراق را به شدت محکوم کرد.

این مرجع تقلید شیعیان عراق همچنین آتش زدن برخی موسسات دولتی و اماکن دولتی، عمومی و خصوصی را محکوم کرد.

آیت الله سیستانی گفت همه باید نسبت به پیامدهای خطرناک برخورد خشونت‌آمیز آگاه باشند و نگزارند کشورشان به خشونت‌ها کشیده شود.

سیستانی در دامه گفت :« اما آنچه در روزهای اخیر اتفاق افتاد و مشاهد شد، تشدید خشونت بی سابقه و هدف قرار دادن تعداد زیادی از تظاهرکنندگان با گلوله و تیراندازی به سوی آنها حمله‌های آشکار به برخی رسانه‌ها برای جلوگیری از نقل اخبار و انتقال آنچه رخ می‌دهد بوده است».

او افزود: «در حالی که مقامات رسمی کشور اعلام کردند دستورات سختگیرانه ای را برای منع نیروهای امنیتی از شلیک به سوی تظاهرکنندگان، اما شاهد کشته و زخمی شدن هزاران نفر در بغداد، ناصریه، دیوانیه و دیگر مناطق عراق شده‌ایم این افراد مستقیماً با سلاح گرم در صحنه‌های وحشتناک مورد هدف قرار گرفته‌اند .ظلمی که بر تظاهر کنندگان معترض روا شد فراتر از تصور بود و از همه مرزهای ارزش‌های اخلاقی فراتر رفت».

آیت الله سیستانی در پایان دولت و دستگاه امنیتی را مسئول رحتن خون تظاهر کنندگان دانست و گفت دولت نمی تواند از مسئولیت خود در قبال مردم معترض وخون‌های ریخته شده شانه خالی کند.

سیستانی از دولت و قوه قضاییه عراق خواست تا نسبت به همه آنچه كه در جریان تظاهرات صورت گرفت به شکل دقیق بررسی و در باره آن تحقیق شود تا عناصری كه دستور تیراندازی علیه تظاهركنندگان را صادر كردند، برای افكار عمومی افشا و تحت تعقیب و بازداشت و محاکمه قرار گیرند. سیستانی تاکید کرد که این کار باید هر چه زودتر انجام گیرد و مانند دیگر موارد قبلی نباشد.

العربیه