به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۰۳، ۱۳۹۸

تعداد کشته‌های تظاهرات روز جمعه بغداد به ۵ نفر رسید

سه هفته پس از آغاز اعتراضات ضد دولتی در عراق، معترضان بار دیگر روز جمعه سوم آبان (۲۵ اکتبر) به خیابان‌‌های بغداد آمدند. خبرگزاری‌ها به نقل از یک مقام ارشد امنیتی عراق اعلام کردند  تعداد قربانیان اعتراض‌های روز جمعه بغداد به ۵ نفر رسیده است.
به گزارش خبرگزاری آلمان، پس از اینکه هزاران تظاهرکننده از پل جمهوریه که به منطقه سبز بغداد منتهی می‌شود، عبور کردند، سربازان عراقی ابتدا تیر هوایی شلیک کرده و سپس به سوی آنها گاز اشک‌آور پرتاب کرده‌اند. حداقل ۱۵ تن در اثر پرتاب گاز اشک‌آور مصدوم شده‌اند.

منطقه سبز بغداد محل استقرار سفارت‌خانه‌های خارجی و ادارت دولتی است.

تظاهرات ضد دولتی در عراق اوایل ماه جاری میلادی (اکتبر) با فراخوان‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، از میدان تحریر بغداد آغاز شد. اغلب تظاهرکنندگان جوانان بیکار هستند که علیه فساد، بیکاری و کمبود خدمات عمومی اعتراض کرده و خواهان کار، آب و برق هستند.


این تظاهرات با استفاده نیروهای امنیتی از سلاح به مرگ حداقل ۱۵۰ تن و جراحت بیش از سه هزار نفر منجر شد. هشت تن از نیروهای امنیتی نیز در میان کشته‌شدگان هستند.

تظاهرات همچنین به شهرهای جنوبی کشیده شد و نیروهای دولتی برای مهار آن چندین روز اینترنت را قطع کردند.

سایر تظاهرکنندگان به سمت شهرهای جنوبی عراق مثل دیوانیه و نصیریه راه افتادند؛ جایی که معترضان گفته‌اند در خیابان باقی می‌مانند تا "رژیم سرنگون شود".

با کشته شدن تظاهرکنندگان، نیروهای امنیتی و دولت عراق قول دادند که از اعمال خشونت بپرهیزند ولی در عین حال نیروهایشان را برای تظاهرات روز جمعه در سطح وسیعی در خیابان‌های بغداد مستقر کنند.

قول‌های نخست‌وزیر برای اصلاحات

ساعاتی پس از نیمه‌شب پنج‌شنبه عادل المهدی، نخست‌وزیر عراق در تلویزیون این کشور ظاهر شد و از برنامه اصلاحات دولت دفاع کرد. او گفت شهروندان این کشور آزادند تا تظاهرات ضد دولتی بدون خشونت برگزار کنند و نیروهای امنیتی هم از آنان محافظت می‌کنند. با این حال هشدار داد که خشونت از سوی تظاهرکنندگان تحمل نخواهد شد.

نخست‌وزیر عراق همچنین در مورد خواست معترضان برای استعفای دولت گفت این اقدام بدون وجود جایگزینی برای دولت، تنش و هرج و مرج در کشور را افزایش خواهد داد.

آیت‌الله سیستانی به حفظ آرامش دعوت کرد

آیت‌الله علی سیستانی، مرجع پرنفوذ شیعیان عراق در بیانیه‌ای معترضان و نیروهای امنیتی را به حفظ آرامش دعوت کرد. او به‌ویژه از نیروهای امنیتی خواست امنیت اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم را تضمین کنند.

آقای سیستانی در بیانیه خود حمله به نیروهای امنیتی و تخریب اموال عمومی و خصوصی را از نظر "شرعی" نادرست و  مغایر با اصول تظاهرات مسالمت‌آمیز خواند. او گفت خشونت‌ها زمینه دخالت خارجی‌ها را فراهم می‌کند.

آیت‌الله سیستانی همچنین از تشکیل هیات قضایی مستقل برای تحقیق  درباره اعتراض‌های بغداد و خشونت نیروهای امنیتی دفاع کرد. 

بیانیه مقتدی صدر

مقتدی صدر رییس جریان موسوم به صدر در عراق درباره تظاهرات روز جمعه در این کشور بیانیه‌ای صادر کرد. او در بیانیه خود توصیه‌هایی را به هوادارانش برای تظاهرات روز جمعه اعلام کرده است. از جمله این که به نیروهای انتظامی گل اهدا کنند، تا می‌توانند از تظاهرات فیلم و عکس بگیرند، با عشایر عراقی، نخبه‌های فرهنگی و ادبی و رسانه‌ها هماهنگ باشند.

مقتدی صدر در پایان بیانیه خود خطاب به تظاهرات کنندگان گفته است: «بدانید اگر یکبار دیگر به شما تعرض و تجاوز شود، آنچنانکه شایسته است و موجب خشنودی خداوند و رضایت شماست، با آنان برخورد می کنیم.»

دویچه وله فارسی