به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۲۳، ۱۳۹۸

عملیات نظامی آنکارا در سوریه؛

آمریکا سه وزیر دولت ترکیه را تحریم کرد
مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور و استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا دوشنبه ۲۲ مهرماه تحریم‌های تنبیهی تازه ایالات متحده علیه دولت و مقام‌های ترکیه را به دلیل عملیات نظامی آنکارا در شمال سوریه اعلام کردند.

مایک پنس و استیو منوچین در محوطه کاخ سفید و در گفت‌وگو با خبرنگاران جزییات این تحریم‌ها را بیان کردند.

استیو منوچین تاکید کرده است: سه وزیر و وزارتخانه‌های دفاع و انرژی تحریم شدند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید، حلوصی آکار، وزیر دفاع، سلیمان سویلو، وزیر کشور و فاتح دونماز، وزیر انرژی ترکیه و دو وزارتخانه دفاع و انرژی ترکیه تحریم شده اند و دارایی آنها در آمریکا مسدود و هرگونه معامله با آنها ممنوع اعلام شده است.

مایک پنس به خبرنگاران گفته است، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه با رجب طیب اردوغان همتای ترک خود تلفنی صحبت کرد و خواستار آتش بس فوری و پایان خشونت در شمال سوریه شد.

معاون اول رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید، آمریکا خواهان توقف فوری عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و مذاکره آنکارا با گروه‌های کرد است.

او اظهار داشت، رئیس جمهوری آمریکا در یک فرمان اجرایی دستور تحریم‌های تازه علیه ترکیه را صادر کرد.

مایک پنس در واکنش به انتقادها گفته است، آمریکا به ترکیه برای حمله به سوریه چراغ سبز نشان نداده است. تحریم‌ها علیه ترکیه تشدید خواهند شد تا زمانی که این کشور در سوریه اعلام آتش بس بکند.

دونالد ترامپ٬ رئیس جمهوری آمریکا، ساعاتی پیش‌تر در بیانیه‌ای با اشاره به این که تحریم‌هایی را علیه مقامات ترکیه اعمال خواهد کرد، گفت، تعرفه های فولاد از ترکیه را ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

ترکیه از هفته گذشته عملیات نظامی با نام «چشمه صلح» در شمال شرقی سوریه برای پاکسازی آنچه که گروه های تروریستی می‌نامد، آغاز کرده است که واکنش های گسترده‌ای در عرصه بین المللی درپی داشته است. ترکیه عملیات خود را به دنبال تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه شروع کرد.

عملیات ترکیه منطقه تحت کنترل شبه نظامیان کرد را هدف قرار داده است. شبه نظامیان کرد از متحدان آمریکا در نبرد با گروه حکومت اسلامی، داعش،در سوریه بودند.

دونالد ترامپ در بیانیه خود تاکید کرده است که به زودی در یک فرمان اجرایی، مجوز اعمال تحریم‌های شدید را علیه مقام‌های دولت ترکیه صادر می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید، این افراد در نقض حقوق بشر، نادیده گرفتن آتش بس و همچنین جلوگیری از بازگشت پناهجویان نقش داشته‌اند.

او تاکید کرد که این فرمان اجرایی شامل پیامدهای گسترده‌ای از جمله تحریم‌های مالی، توقیف دارایی و ممنوع کردن ورود به آمریکا خواهد بود.

دونالد ترامپ گفت: اگر رهبران ترکیه به این مسیر خطرناک و مخرب ادامه دهند، من جهت نابودی سریع اقتصاد ترکیه آمادگی کامل دارم.

او اضافه کرد، عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریهجان «غیرنظامیان را به مخاطره می اندازد و تهدیدی علیه ثبات، صلح و امنیت منطقه است.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت، مذاکرات تجاری بر سر ۱۰۰میلیارد دلار مبادله را متوقف می‌کند.

عملیات نظامی ترکیه در مناطق کردنشین در شمال شرقی سوریه وارد ششمین خود شده است و سازمان ملل می‌گوید، شمار غیرنظامیانی که در جریان این عملیات نظامی ترکیه ناچار به ترک خانه و محل زندگی خود شده‌اند به ۱۶۰هزار تن رسیده است.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است، در پی توافق کردها سوریه با حکومت بشار اسد، نیروهای ارتش سوریه وارد مناطق مرزی از حمله منبج شده اند.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه به نقل از یک مقام رسمی آمریکا گزارش داد حدود یک‌هزار نیروی آمریکایی به طور کامل از سوریه خارج می‌شوند و تنها حضور آمریکایی‌ها در سوریه به پایگاه «التنف» منحصر خواهد شد.

وزیر دفاع آمریکا یک روز پیش‌تر گفته بود دونالد ترامپ دستور داده است نیروهای آمریکایی برای پرهیز از ورود به درگیری «غیرقابل توجیه»، از شمال سوریه خارج شوند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ