به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۰۲، ۱۳۹۸

پرزیدنت ترامپ از آتش‌بس پایدار در سوریه و لغو تحریم‌های اخیر ترکیه خبر داد

پرزیدنت ترامپ در این سخنرانی از مایک پنس و مایک پمپئو برای تلاش‌هایشان در مذاکره با ترکیه تقدیر کرد
دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد آتش‌بس برقرار شده در شمال سوریه به حالت پایدار درآمده و آمریکا تحریم‌هایی را که در واکنش به عملیات نظامی ترکیه در سوریه وضع کرده بود، لغو می‌کند.

پرزیدنت ترامپ روز چهارشنبه یکم آبان در حالیکه مایک پنس معاون رئیس جمهوری و مایک پمپئو وزیر خارجه او را همراهی می‌کردند، در کاخ سفید گفت که از سوی ترکیه مطلع شد که آتش‌بس موقت در سوریه ادامه می‌یابد و دائمی خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا افزود که با برقراری آتش بس دائمی، تحریم‌هایی که علیه ترکیه اعمال شده بود برچیده می‌شود؛ البته اگر اتفاق جدیدی برخلاف رضایت آمریکا روی ندهد. وی با بیان این که اگر ترکیه از تعهد خود برای حفظ اقلیت‌های نژادی و دینی عدول کند، ایالات متحده مجازات‌هایی، شامل تحریم و تعرفه، را بر آن‌ها اعمال خواهد کرد، تاکید کرد که آمریکا قدرت اقتصادی برتر است و وضع اقتصادی آن بهتر از وضع رقبایش است.

رئیس جمهوری آمریکا در این پیام که به صورت مستقیم پخش می‌شد، افزود که در نتیجه مذاکرات آمریکا با ترکیه از نابود شدن جان بسیاری از انسان‌ها جلوگیری شده و حتی یک قطره خون از یک نیروی آمریکایی هم نریخته است. در نتیجه مذاکرات ما با ترکیه، بدون شلیک یک گلوله، جان بسیاری از کردها را نجات دادیم.

پرزیدنت ترامپ گفت: من با ژنرال مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه، صحبت کردم و او خیلی سپاسگزار ایالات متحده بود. او به من اطمینان داد که داعش کاملا تحت کنترل است و مراکز زندان نگهداری داعشیان زندانی محفوظ است و شماری اندکی که فرار کرده بودند هم دوباره دستگیر شدند.

رئیس جمهوری آمریکا در حالی که مایک پنس معاون رئیس جمهوری، مایک پنس وزیر خارجه و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی در کنار او بودند، از تیم مذاکره کننده آمریکا به رهبری مایک پنس تقدیر و تشکر کرد.

پرزیدنت ترامپ افزود: ما می‌خواهیم همه حواسشان به حکومت اسلامی در منطقه باشد و مراقب باشند که بار دیگر پدیدار نشوند. از اروپا می‌خواهیم بیایند و آن پیکارجویانی که آمریکا دستگیر کرده را ببرند و محاکمه کنند. آمریکا این کار را برای مدت طولانی می‌کرد حالا آن‌ها باید پا پیش بگذارند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: ما از نیروهای دموکراتیک سوریه بابت تلاششان تشکر می‌کنیم. حالا ترکیه و سوریه و دیگر کشورها باید تلاش کنند تا اطمینان پیدا کنند دیگر خلافت اسلامی سرکار نیاید.

پرزیدنت ترامپ افزود:‌ بعد از این همه ثروت و خون که آمریکا هزینه صحراهای خاورمیانه کرده، من راهی دیگر انتخاب می‌کنم که به پیروزی آمریکا منتهی شود. نتیجه امروز ثابت می‌کند که ما در مورد ترکیه کار خوبی کردیم و حالا همه می‌گویند چقدر نتیجه خوبی به دست آمده است. ما از یک عملیات نظامی که هزاران کشته ممکن بود در پی داشته باشد، پرهیز کردیم.

ارتش ترکیه بیش از ده روز پیش به مناطق کردنشین در شمال سوریه حمله کرد اما ۲۵ مهر ماه بعد از سفر مایک پنس و هیئت بلندپایه آمریکایی به ترکیه، این کشور پذیرفت به طور موقت آتش بس برقرار شود. هدف از این آتش‌بس عقب نشینی جنگجویان کرد اعلام شد.

صدای آمریکا