به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۲۲، ۱۳۹۸

ادامه عملیات در شمال سوریه؛

 شهر تل‌ابیض به تصرف نیروهای ترکیه درآمد
معترضان کُرد در بیروت روز یکشنبه عکس هفرین خلف (چپ) و یک جنگجوی کرد که در شمال سوریه کشته‌اند را در دست گرفته‌اند. گزارش شده که خانم خلف روز شنبه توسط نیروهای هوادار ترکیه اعدام شده است.

رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند نظامیان این کشور یک روز پس از تصرف شهر مرزی رأس‌العین در شمال سوریه، شهر تل‌ابیض را نیز به کنترل خود درآورده‌اند؛ همزمان رئیس‌جمهوری ترکیه گفته است تهدیدهای اقتصادی و تسلیحاتی این کشور را از ادامه عملیات نظامی‌اش بازنخواهد داشت.

خبرگزاری رسمی آناتولی و همچنین دیدبان حقوق بشر سوریه روز یکشنبه ۲۱ مهر گزارش دادند که شهر تل‌ابیض به کنترل نیروهای ترکیه و متحدان سوری‌اش درآمده است.

وزارت دفاع ترکیه نیز اعلام کرد نیروهایش کنترل بزرگراه کلیدی M4 را در شمال سوریه در دست گرفته‌اند.

تل‌ابیض، پس از رأس‌العین، دومین شهر مرزی در شمال سوریه است که در عملیات نظامی ترکیه به اشغال نیروهای این کشور در می‌آید.

با این حال دیدبان حقوق بشر سوریه روز یکشنبه گفت حملات هوایی علیه رأس‌العین و روستاهای اطرافش همچنان ادامه دارد و به کشته شدن شماری دیگر از شبه‌نظامیان کرد و همچنین شهروندان غیرنظامی منجر شد.

اردوغان: به هیچ وجه از ادامه عملیات منصرف نمی‌شویم

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، بار دیگر تأکید کرده است تهدید کشورها نمی‌تواند آنکار را از ادامه عملیات نظامی در شمال سوریه باز دارد.

اردوغان روز یکشنبه ۲۱ مهر در نشستی خبری گفت: بعد از اینکه عملیات را آغاز کردیم تهدید شده‌ایم که مثلا «تحریم اقتصادی می‌شویم یا با محدودیت خرید سلاح روبه‌رو می‌شویم. کسانی که گمان می‌کنند می‌توانند ترکیه را با این تهدیدها برگردانند سخت در اشتباهند».

مقام‌های آمریکا در روزهای اخیر چندین بار ترکیه را به تحریم‌ اقتصادی تهدید کرده‌اند و چند کشور اروپایی، از جمله آلمان و فرانسه، نیز فروش سلاح به ترکیه را ممنوع کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین گفت برنامه کشورش، کنترل نواری به عمق ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه، از کوبانی تا حسکه است.

وی همچنین هرگونه مذاکره با شبه‌نظامیان کرد در سوریه را بشدت رد کرد و گفت: «به هیچ عنوان با تروریست‌ها پای میز مذاکره نمی‌نشینیم».

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان همچنین گفت درک اینکه چطور کسانی که رئیس جمهور و نخست وزیرند و «خواستار میانجی‌گری میان ما با گروه تروریستی هستند» ناممکن است.

رئیس جمهوری ترکیه به مقام خاصی اشاره نکرد اما در روزهای اخیر شماری از کشورها خواستار مذاکره بین دو طرف شده‌اند؛ از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه در مصاحبه با شبکه تی‌آرتی تلویحا پیشنهاد کرده بود که ایران بین ترکیه، سوریه و کرد‌ها میانجیگری کند.

خروج نیروهای آمریکایی

به گفته مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده، دونالد ترامپ دستور داده که نیروهای آمریکایی برای پرهیز از ورود به درگیری «غیرقابل توجیه» بین ارتش ترکیه و کردها، از شمال سوریه خارج شوند.

آقای اسپر روز یکشنبه به تلویزیون سی‌بی‌اس گفت قرار است تا یک‌هزار نیروی آمریکایی خاک این کشور را ترک کنند.

به گفته وزیر دفاع آمریکا، «در ۲۴ ساعت گذشته خبردار شدیم که آنها (ترک‌ها) برخلاف برنامه‌ریزی قبلی‌شان احتمالا قصد دارند حملات‌شان را متوجه جنوب و غرب کنند».

وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گفته که درباره جدول زمانی خروج سربازان ایالات متحده صحبت نمی‌کند ولی اظهار داشت که این خروج حتی‌الامکان به شکلی امن و با سرعت صورت خواهد گرفت.

مرکل: عملیات ترکیه باید فورا متوقف شود

همزمان خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز یکشنبه در تماسی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، خواستار توقف فوری عملیات نظامی آن کشور در شمال سوریه شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این تماس به خواست رجب طیب اردوغان انجام شد.

دفتر آنگلا مرکل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد به رغم «مشروعیت منافع امنیتی ترکیه»، عملیات نظامی خطر آواره شدن بخش عظیمی از جمعیت منطقه را تهدید می‌کند و باید متوقف شود.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان نیز در نشست خبری‌اش گفت مکالمه‌ای طولانی با آنگلا مرکل داشته و درباره تصمیم اخیر برلین درباره ممنوعیت فروش سلاح به ترکیه به او اعتراض کرده است.

آخرین آمار تلفات

دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است اعلام کرد تنها در روز یکشنبه ۲۶ غیرنظامی در شمال شرقی سوریه بر اثر حملات ترکیه و متحدانش کشته شدند.

به گفته این گروه، شمار غیرنظامیانی که در چند روز اخیر در منطقه کشته شده‌اند مجموعا به حدود ۶۰ تن رسیده و بیش از ۱۳هزار تن نیز آواره شده‌اند.

درباره تلفات نظامیان و شبه‌نظامیان دو طرف نیز آمار متفاوتی ارائه شده است.

رجب طیب اردوغان در نشست خبری روز یکشنبه‌اش کشته شدن دو سرباز ارتش و ۱۶ تن از شبه‌نظامیان کرد متحد ترکیه را تایید کرد و گفت از «تروریست‌ها» نیز تاکنون ۴۴۰ تن کشته شده‌اند.

شبه‌نظامیان کرد آمار تلفات خود را بسیار کمتر از این تعداد ذکر کرده‌اند. دیدبان حقوق بشر سوریه نیز تعداد تلفات ارتش ترکیه و متحدانش را بیش از ۲۰۰ تن اعلام کرده است.

رادیو فردا