به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۲۲، ۱۳۹۸

پیامدهای حملۀ ترکیه به کردهای سوریه: صدها نفر از خویشاوندان نیروهای داعش فرار کرده‌اند

در پنجمین روز حملۀ ترکیه به کردهای سوریه، درگیری‌های شدید در نیمه‌راه شهرهای مهم ادامه یافت. تاکنون بیش از ١٣٠هزار نفر از ترس جنگ، خانه و روستای خود را رها کرده‌اند. شمار کشته‌ها نیز بین صد تا دویست نفر برآورد می‌شود. در اینحال، بعد از هلند و آلمان، فرانسه نیز اعلام کرد که صدور اسلحه به ترکیه را بلافاصله متوقف می‌کند. در این وضعیت، گروهی از خانواده‌های نیروهای داعش از اردوگاه‌های خود گریخته‌اند.


روز یکشنبه ١٣ اکتبر/٢١ مهر، نبردها بر منطقۀ میان رأس العین و تل ابیض متمرکز شد. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید که نیروهای دموکراتیک سوریه (کردها) توانسته‌اند در نزدیکی رأس‌العین ارتش ترکیه را پس بزنند. آنها با حفر تونل موفق به غافلگیری ترک‌ها شده‌اند. با اینحال، ارتش ترکیه، همراه با نیروهای سوری متحدش، پیش‌روی خود را آهسته آهسته ادامه می‌دهد.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجۀ ترکیه، در واکنش به تصمیم اروپاییان مبنی بر عدم فروش اسلحه به ترکیه گفته است که این عملیات نظامی برای آنکارا "حیاتی" است و به هر قیمت ادامه خواهد یافت.

بعدازظهر شنبه ١٢ اکتبر/٢٠ مهر، وزارت خارجه و وزارت دفاع فرانسه تصمیم پاریس را مبنی بر تعلیق صدور جنگ‌افزار به ترکیه اعلام کردند. دو وزارتخانه در یک بیانیۀ مشترک تأکید کردند که "این تصمیم بلافاصله اجرا می‌شود". قبل از فرانسه، هلند و آلمان تصمیم مشابهی گرفته بودند. با اینحال مقامات ترک گفته‌اند که "به رغم همۀ تحریم‌ها و حتی اگر متحدان ما از تروریست‌ها حمایت کنند، ما مبارزۀ خود را ادامه می‌دهیم".

تل ابیض: نقطۀ راهبردی

تاکنون ترکیه ٣۶ روستای کردنشین را تصرف کرده اما هنوز نتوانسته به شهرهای مهم مثل تل ابیض وارد شود.

تل ابیض که جمعیت مخلوط کرد و عرب دارد، در زمان جنگ با داعش نیز یکی از نقاط راهبردی به شمار می‌آمد. این شهر کوچک که گذرگاه مرزی میان سوریه و ترکیه است، در سال ٢٠١۴ به دست داعش افتاد و در نتیجه اکثر کردها ناچار به ترک شهر شدند. اما در سال بعد، نیروهای کرد متعلق یه "یگان‌های مدافع خلق" توانستند داعش را بیرون برانند. اینک، ترکیه تلاش می‌کند که این شهر  و به طور کلی یک نوار مرزی به عرض ٣٢ کیلومتر را از جمعیت کرد خالی کند.

فرار خانواده‌های داعشی

در این میان، یکی از نگرانی‌های فزاینده، گریختن خانواده‌ها و نزدیکان نیروهای داعش از اردوگاه‌هایی است که در منطقۀ جنگی قرار دارند. روز یکشنبه ١٣ اکتبر، نیروهای کرد اعلام کردند که نزدیک به ٨٠٠ نفر، که بیشتر زن و بچه بوده‌اند، از اردوگاه عین عیسی فرار کرده‌اند. بر اساس آمار قبل، این اردوگاه دارای ١٣هزار نفر جمعیت است که ٧٨۵ نفرشان با اعضای داعش خویشاوندی دارند. بدین ترتیب اگر خبر منابع کرد صحت داشته باشد، تمامی خانواده‌های داعشی از عین عیسی فرار کرده‌اند.

کردها قبلاً هشدار داده بودند که با آغاز جنگ، دیگر امکان حفاظت از این اردوگاه‌ها را نخواهند داشت. دو روز قبل آنان گفتند که ۵ نفر از اسلام‌گرایان با استفاده از هرج و مرج بعد از بمباران‌ها از زندان فرار کرده‌اند. برخی از این افراد و همچنین همسران‌شان اروپایی‌اند. آمریکا چند نفر از خطرناک‌ترین این افراد را قبل از آغاز جنگ به "مکان‌های مطمئن" منتقل کرد، اما دولت‌های اروپایی سخت نگرانند که با پاشیده شدن اردوگاه‌ها، تعداد زیادی از "جهادیون" رها شده و به طرف کشورهای اروپایی بیایند.

رادیو بین المللی فرانسه