به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۲۴، ۱۳۹۸

آیا ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه راه‌حلی برای معضل آوارگان است؟

بیش از سه میلیون آواره سوری در ترکیه زندگی می‌کنند. حالا بحث بازگرداندن بخشی از آن‌ها به منطقه حائل در سوریه مطرح است.. این در حالی است که بر سر سودمندی این گزینه در مناطق مرزی ترکیه و سوریه اختلاف‌نظر وجود دارد.

کارین سنتس، خبرنگار شبکه یک تلویزیون آلمان برای یافتن پاسخ این پرسش که آیا انتقال بخشی از سه میلیون و ۶۰۰ هزار آواره سوری به منطقه حائل در شمال سوریه، راه‌حل مناسبی برای بحران پناهجویی است یا نه، به منطقه مرزی بین ترکیه و سوریه سفر کرده است.

دولت ترکیه اعلام کرده است که تصمیم به بازگرداندن دو میلیون آواره سوری به این منطقه حائل دارد.

سایت "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان روز سه‌شنبه ۲۳ مهر (۱۵ اکتبر) گزارش سفر خبرنگار خود را به ریحانلی، یکی از شهر‌های نزدیک به مرز ترکیه و سوریه منتشر کرده است.

ریحانلی تا مرز بین ترکیه و سوریه حدود ۲۵۰ کیلومتر فاصله دارد. شهری با جمعیتی در حدود یکصد هزار نفر. این شهر پذیرای همین تعداد آواره سوری است.

احتمال می‌رود که در صورت ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه، بخشی از آوارگان حاضر در شهر به زادگاه خود بازگردند. این در حالی است که همه شهروندان سوری که در خاک ترکیه زندگی می‌کنند، رویکرد یکسانی نسبت به ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه ندارند.

تصرف عفرین

این سومین باری است که از سال ۲۰۱۶ به این سو، ترکیه دست به عملیات نظامی در خاک سوریه می‌زند. عملیات پیشین ارتش ترکیه مربوط به حمله به عفرین در بهار سال ۲۰۱۸ می‌شود.

در آن هنگام ریحانلی بارها هدف حملات موشکی و خمپاره‌ای واقع شده بود. یکی از ساکنان شهر ریحانلی به خبرنگار شبکه یک آلمان گفته است:

«پیش از شروع عملیات عفرین، دست‌کم ۷۵ موشک و خمپاره به سوی ریحانلی پرتاب شده بود.» او می‌گوید که در اثر این حملات دو نفر کشته شدند. حتی یک خمپاره در یکصدمتری دفتر هلال احمر، واقع در نزدیکی مرکز شهر فرود آمد. بنا بر اظهارات او، پس از انجام عملیات عفرین، امنیت در ریحانلی برقرار شده و این شهر مورد حمله قرار نگرفته است.

تصور زندگی در منطقه حائل

به عنوان نمونه، ریماه که زنی از ادلب است به خبرنگار فرستنده یاد شده گفته که هرگاه منطقه حائل ایجاد شود، او حاضر است برای کار کردن به آن منطقه برود و به عنوان آموزگار زبان عربی فعالیت کند. اما او حاضر نیست در منطقه حائل زندگی کند.

ریماه گفته است که بسیاری دیگر از خانواده‌ها نیز چنین رویکردی نسبت به زندگی و کار در منطقه حائل دارند. ریماه از جمله کسانی است که نتوانسته‌اند در ریحانلی کار و اشتغالی بیابند. او در سوریه به عنوان استاد در دانشگاه کار می‌کرده است.

او چندان نگران نیروهای وابسته به داعش نیست. می‌گوید ویدیویی که از فرار رزمندگان داعش منتشر شده را دیده است. اما نمی‌شود با قاطعیت گفت که این فیلم کی و کجا برداشته شده است.

رئیس هلال احمر ریحانلی به خبرنگار شبکه یک تلویزیون آلمان گفته است که ۹۵ درصد آوارگان سوری ساکن این شهر مایلند به خانه‌های خود در سوریه بازگردند. تنها کسانی تمایل به رفتن ندارند که ظرف این چند سال در این منطقه برای خود کسب و کاری درست کرده‌اند.

این در حالی است که خبرنگار فرستنده یاد شده در گفت‌وگو با آوارگان سوری در ریحانلی با کسانی برخورد کرده که گرچه در ترکیه کسب و کاری ندارند، اما حاضر به بازگشت به سوریه نیز نیستند. یکی از این افراد گفته است که مادام که بشار اسد در سوریه حکومت می‌کند، حاضر به بازگشت به زادگاه خود نیست.

همین فرد گفته است که هرگاه وضع در حمص عادی شود، او مشکلی با بازگشت به این شهر ندارد. اما او به هیچ‌وجه حاضر به زندگی در منطقه حائل نیست.

دویچه وله فارسی