به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۲۳، ۱۳۹۸

نوبل اقتصاد به سه تن برای تلاش جهت کاهش فقر در جهان داده شد

جایزه نوبل اقتصادی به سه پژوهشگر فرانسوی، هندی و آمریکایی داده شد که تحقیقات تجربی برای کاهش فقر در جهان قرار داشته‌اند. یکی از برندگان یک زن فرانسوی است. این دومین زنی است که چنین جایزه‌ای را دریافت می‌کند.

به دنبال جوایز پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح نام‌های برندگان جایزه اقتصاد نوبل سال جاری نیز روز دوشنبه ۱۴ اکتبر اعلام شدند. این سه نفر به ترتیب عبارتند از خانم استر دوفلو فرانسوی تبار، ابیجیت بانرجی از هند و میشائیل کرمر از آمریکا. این دومین باری است که این جایزه به یک زن تعلق می‌گیرد.به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

آکادمی سلطنتی سوئد این سه را به خاطر پژوهش‌ها و تحقیقات تجربی‌شان در زمینه یافتن راه‌هایی به منظور کاهش فقر در جهان به عنوان برندگان امسال انتخاب کرد. اهدا کنندگان جایزه گفته‌اند جایزه به این خاطر به این سه اقتصاددان داده شده که تلاش‌های آنها «توانایی ما برای مبازره با فقر جهانی را به نحوه قابل توجهی بهبود می‌بخشد.»

ابیجیت بانرجی و استر دوفلو هر دو از استادان Massachusetts Institute of Technology (MIT) از معتبرترین دانشگاه‌های جهان در آمریکا یکدیگر هستند. میشائیل کرمر محقق دانشگاه هاروارد است.

خانم دوفلو دومین زن پس از پروفسور الینور اوستروم از آمریکاست که دو سال پیش این جایزه را از آن خود کرد. دوفلو که ۴۶ سال دارد، هم‌چنین جوان‌ترین محققی است که تا به حال این جایزه را برده است.

میشائیل کرمر در میانه دهه نود میلادی روشی را تدوین کرد که با استفاده از آن بشود معضلات بزرگ را با گام‌های کوچک حل کرد. او در غرب کنیا سلسله‌ای از تغییرات را برای بهبود نظام آموزشی آزمایش کرد. بانرجی و دوفلو همراه با کرمر از روش‌های مشابهی در سایر کشورها و در رابطه با حل مشکلاتی دیگر همکاری نزدیک داشته‌اند. به عقیده اعضای آکادمی نوبل تحقیقات تجربی این سه به اقتصاد توسعه یاری می‌رساند.

نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۸ به طور مشترک به دو اقتصاددان آمریکایی، ویلیام نوردهاوس و پاول رومر تعلق گرفت. دلیل اعطای جایزه نوبل اقتصاد به این دو محقق فعالیت‌های پژوهشی آنان در زمینه تغییرات آب و هوایی و نوآوری‌های عرصه فناوری در ارتباط با اقتصاد کلان بود.

این جایزه نه میلیون کرونی (حدود ۸۳۰ هزار یورو) از سال ۱۹۶۹ میلادی از سوی "رایشس‌بانک" سوئد تامین می‌شود. به همین دلیل این جایزه در واقع "جایزه رایشس‌بانک سوئد برای علوم اقتصادی به یاد آلفرد نوبل" خوانده می‌شود. این جایزه تا به حال ۵۰ بار و به ۸۱ نفر اهدا شده است.

 از سال ۱۹۶۹ تا به حال این عمدتا محققان آمریکایی بوده‌اند که موفق به دریافت این جایزه شده‌اند. تا کنون تنها یک آلمانی‌ جایزه نوبل اقتصاد را گرفته است.  راینهارد زلتن، محقق آلمانی  ۲۵ سال پیش همراه با دو دانشمند دیگر جان نش و جان هارسانی به خاطر تحقیقات‌شان در زمینه "نظریه بازی‌های غیرمشترک"  این جایزه را از آن خود کردند. نظریه بازی‌ها حوزه‌ای از ریاضات کاربردی در بستر علم اقتصاد است و به مطالعه رفتار راهبردی بین عوامل عقلانی می‌پردازد.

دویچه وله فارسی