به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۰۲، ۱۳۹۹

کرونا در جهان:

مردم از تصور "موج دوم" و خانه‌نشینی مجدد واهمه دارند
 در حالی که در بسیاری از کشورهای اروپایی یک دورۀ تقریباً صد روزۀ قرنطینه و خانه‌نشینی به پایان می‌رسد، در برخی دیگر از نقاط دنیا دولت‌ها هشدار می‌دهند که احتمال یک دورۀ مجدد خانه‌نشینی و سخت‌گیری‌های بهداشتی زیاد است. جمهوری آذربایجان- در همسایگی ایران- اعلام کرد که وضعیت اضطراری را دوباره با قاطعیت حاکم می‌کند.
 
در شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، عصبانیت مردم کمتر از ترس و نگرانی‌شان نیست. به دستور دولت از روز یکشنبه اول تیر/ ٢١ ژوئن و به مدت ۴۰ روز، دوباره همۀ مراکز تجاری، کافه‌ها و رستوران‌ها و آرایشگاه‌های پایتخت و سایر شهرهای بزرگ تعطیل خواهد شد. طی این مدت ساکنان باکو مجاز خواهند بود که روزی یک بار، حداکثر ۲ ساعت از خانه خارج شوند. آنان برای این کار باید اجازه‌ای از سازمان‌های مسئول کسب کنند که از طریق پیامک برایشان ارسال می‌شود.
 
آذربایجان هم مثل اکثر کشورها در ماه مارس (اسفند) وضعیت اضطراری اعلام کرد و در اواخر ماه مه (خرداد) به آن پایان داد. اما افزایش سریع شمار مبتلایان به کرونا طی ۲ هفتۀ اخیر، دولت را مصمم کرد که دوباره همۀ محدودیت‌ها را برقرار نماید.
 
خبرنگار خبرگزاری فرانسه به نقل از یک رانندۀ تاکسی بسیار عصبانی آذربایجانی می‌نویسد: "دولت دوباره ما را مثل حیوان در قفس می‌کند ولی ما اگر کار نکنیم نان شب نخواهیم داشت". یک آرایشگر شهر باکو نیز می‌گوید: "دوباره باید بیکار در خانه بنشینیم... دولت ضرر مالی ما را به هیچ وجه جبران نمی‌کند".
 
سوئیسی‌ها هم نگرانند
در سوئیس، "گروه ضربت علمی" که با همکاری سازمان‌های مختلف و زیر نظر دولت علیه اپیدمی مبارزه می‌کند، نگرانی خود را بابت "بازگشایی‌های سریع" و عجولانه ابراز کرد. به گفتۀ رئیس این گروه "طی ۷ روز گذشته، موارد ابتلا ٣٠درصد افزایش یافته و بنابراین هنوز برای کاستن از محدودیت‌ها کمی زود است".
 
با اینکه سوئیس با ایتالیا و فرانسه هم‌مرز است، اما آسیب زیادی از اپیدمی ندید. این کشور که ٨٫۵ میلیون جمعیت دارد، تاکنون ١۶٠٠ مرگ به علت ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرده است.
 
چین: اتکاء به تست
 
چینی‌ها که طی هفتۀ گذشته با وحشت و نگرانی زیاد شاهد قرنطینه شدن چند محلۀ مسکونی پایتخت بودند، از هیچ کوششی برای در امان ماندن از "موج دوم" مضایقه نمی‌کنند.
 
روز یکشنبه ٢١ ژوئن، مقامات بهداشتی شهر پکن ٢٢ مورد جدید ابتلا به ویروس را اعلام کردند. این در حالی است که دولت مشغول انجام تست کرونا بر روی بیش از ٢ میلیون نفر از اهالی پایتخت است. مردم پکن که تصور می‌کردند از شرّ اپیدمی خلاص شده و تقریباً زندگی عادی خود را بازیافته بودند، محدودیت‌های مجدد را به دشواری می‌پذیرند. اما دولت با سخت‌گیری تمام، بیش از ٢هزار مرکز انجام تست کرونا در پایتخت به راه انداخته‌ و اعلام کرده که در مرحلۀ فعلی باید حداقل ٢٫٣ میلیون تست انجام گیرد.
 
گفته می‌شود که کانون جدید ویروس در پکن، بازار بزرگ مواد غذایی "تسین‌فادی" (Xinfadi) بوده که فعلاً تعطیل شده. ظاهراً تخته‌هایی که برای برش ماهی آزاد (سالمون) به کار می‌رفته، آلوده به ویروس کرونا بوده است. مسئولان بهداشتی به کسانی که از این بازار محصولات دریایی یخ‌زده خریده‌اند، توصیه کرده‌اند که همه را دور بریزند.
 
آمریکای لاتین همچنان گرفتار است
شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکای لاتین اینک از مرز ٢ میلیون نفر فراتر رفته است. تقریباً نیمی از این موارد متعلق به برزیل است که تاکنون نزدیک به ۵٠هزار تلفات داشته است. کشور پرو نیز که اینک سیزدهمین هفتۀ خانه‌نشینی کامل خود را طی می‌کند، شاهد افزایش منظم شمار مبتلایان است. مکزیک و شیلی هم به رغم تدابیر سختگیرانه با موج سنگینی از بیماران بستری‌شده مواجهند.
 
اروپا محتاطانه پیش می‌رود
در این وضعیت، اسپانیا اعلام کرد که مرز زمینی خود را با فرانسه باز می‌کند. مسافرانی که از این طریق وارد اسپانیا می‌شوند دیگر ملزم به رعایت قرنطینۀ چهارده روزه نخواهند بود. اما دولت پرتغال که از آغاز اپیدمی بسیار عاقلانه رفتار کرد و خود را از مصیبت کشور همسایه دور نگاه داشت، همچنان ترجیح می‌دهد که مرز زمینی با اسپانیا بسته بماند. مقامات پرتغالی گفته‌اند که اگر همه چیز مطابق روال عادی پیش برود، این مرز را در اول ماه ژوئیه- ۱۰ روز دیگر- باز خواهند کرد.
 
رادیو فرانسه