به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۳۱، ۱۳۹۹

ترامپ: قطع کامل روابط آمریکا با چین گزینه‌ای «محتمل» است

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که «قطع‌ کامل» روابط اقتصادی به هم تنیده آمریکا و چین برای دولت او گزینه‌ سیاسی محتملی است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در شبکه «توئیتر» نوشت: «ایالات متحده آمریکا گزینه سیاسی مورد نظرش را در شرایط متعددی برای جدایی کامل از چین برای خود محفوظ می‌دارد».

ترامپ گفت که این را در پاسخ به اظهارات رابرت لایتهایزر نماینده تجاری دولت او که در رأس مذاکرات واشنگتن با پکن طی جنگ تجاری میان دو کشور قرار داشت، بیان کرده است.

لایتهایزر چهارشنبه در مقابل کمیته‌ای در کنگره گفت که چین کماکان به شرط‌های توافقی که از شدت اختلافات می‌کاهد، پایبند است و قطع ارتباط کامل میان دو اقتصاد بزرگ در شرایط کنونی را ناممکن می‌داند.

او افزود که «این گزینه‌ برای سیاست‌های چند سال پیش است اما من گمان نکنم که این سیاست یا گزینه منطقی برای لحظه کنونی باشد».

روبرت لایتهایزر پیش‌تر از خود به عنوان سرسخت در برابر چین یاد کرده بود و طرح‌های را به دونالد ترامپ پیشنهاد کرد تا بتواند مجددا کنترل سازمان جهانی تجارت را به کنترل درآورد تا از این طریق بتواند مانع از سیاست‌های چین که در مخالفت با قواعد تجارت آزاد است مقابله کند.

اما اعتراف او به ارتباط پیچیده و عمیق میان دو اقتصاد برتر جهان علی‌رغم فشارهای ترامپ علیه شرکت‌های آمریکایی برای انتقال خطوط تولیدشان به ایالات متحده آمریکا تا حدودی در میان مسئولان در حزب جمهوری‌خواه باعث نگرانی شده است.

در همین راستا ترامپ در تلاش برای دفاع از نماینده تجاری‌اش گفت: «این اشتباه (شب گذشته سفیر لایتهایزر در کمیته کنگره نیست) ممکن است من به اندازه کافی واضح نبوده‌‌ام».

العربیه