به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۰۳، ۱۳۹۹

ترانه علیدوستی به پنج ماه زندان محکوم شد

«ترانه علیدوستی»، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون به اتهام «توهین به نیروی انتظامی» به پنج ماه زندان که به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمده محکوم شده است. «گیسو فغفوری»، خبرنگار باسابقه حوزه هنر و فرهنگ با اعلام این خبر در توییترش نوشت ترانه علیدوستی با شکایت معاونت حقوقی و امور مجلس ناجا به ۵ ماه زندان تا دو سال تعلیق محکوم شده است. 

این خبرنگار در توییتی نوشته است: «ترانه علی‌دوستی باشكايت معاونت حقوقي وامور مجلس ناجا به 5 ماه زندان محکوم شد. اتهامش توهين به نیروی‌ انتظامی است. موضوع شكايت ناجا، بازنشر فيلم برخورد مامور گشت ارشاد با يك خانم بود. او ۱۱ بهمن ۹۸ احضار شد ولی با قرار کفالت آزاد شد. حالا حکم حبسش ابلاغ شده که تا ۲ سال تعلیق دارد.»

براساس این توییت، مصداق اتهام ترانه علیدوستی بازنشر فیلم برخورد مامور گشت ارشاد با یک خانم در خیابان است. 

خانم علیدوستی در تاریخ اول بهمن۱۳۹۸ به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و پس از تفهیم اتهام با قرار کفالت آزاد شد. 

در زمستان ۱۳۹۸ فیلمی در شبکه‌های اجتماعی بارها بازنشر شد که در آن یک لباس شخصی در پیاده‌رو به زنی برای حجابش حمله‌ور می‌شود و او را مورد ضرب و شتم و دشنام قرار می‌دهد. 

هنوز ترانه علیدوستی نسبت به این حکم واکنشی نشان نداده است. 

روز اول بهمن ۱۳۹۸ ترانه علیدوستی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به شعبه ۹ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. در برخی خبرها آمده بود که او به دلیل فعالیت‌هایش در صفحه اینستاگرام خود احضار شده است. 

بااین‌حال «محمد فراهانی»، سردبیر خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضاییه در توییتری یک روز بعد در تاریخ دوم بهمن ۱۳۹۸ نوشت: «حضور ترانه علیدوستی در مرجع قضایی ارتباطی با موضوعات اخیر ندارد.» فراهانی در این توییت مدعی شده بود که دلیل احضار این بازیگر پرونده‌ای است که از سال ۱۳۹۶ با شکایت پلیس علیه او در جریان بوده است. 

خبرگزاری پانا در خبری با اشاره به توییت سردبیر خبرگزاری مزان در تاریخ دوم بهمن ماه نوشته بود : «اگر محتوای توئیت سردبیر خبرگزاری میزان درست باشد، احتمالا پرونده ترانه علیدوستی مربوط به توئیت‌هایی است که او با انتشار فیلمی از نحوه خورد چند پلیس با افراد ، نسبت به این رفتار پلیس به شدت اعتراض و آن را خشونت‌آمیز قلمداد کرد.»

 خانم علیدوستی از هنرمندانی بود که پس از سقوط هواپیما اوکراینی توسط سپاه پاسدران، حضور در جشنواره فیلم فجر را تحریم کرد. این بازیگر در پستی اینستاگرامی جشنواره فیلم فجر را  «پروپاگاندای غیرسینمایی و دولتی» خواند. او در این نوشته گفته بود که این جشنواره را تحریم خواهد کرد. 

ایران وایر