به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۲۹، ۱۳۹۹

افزایش شیوع ویروس کرونا: ادامه وضعیت قرمز در چند استان ایران

به‌رغم هشدارها، گسترش شیوع ویروس کرونا وخامت بیشتر امور ناظر بر درمان و پیشگیری بیماری کووید-۱۹ را سبب شده است. اوضاع در استان‌های خوزستان، کرمانشاه، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، هرمزگان و کردستان قرمز اعلام شده است.

مقام‌های ایران از گسترش موج ابتلا به ویروس کرونا در شماری از استان‌های ایران خبر داده‌اند. مسئولان حکومتی مدعی‌اند شده‌اند که علت گسترش موارد ابتلا به این بیماری را باید در "ناپرهیزی و رویکرد غیرمسئولانه مردم" جست‌وجو کرد.

بر اساس آماری که روز چهارشنبه ۲۸ خرداد (۱۷ ژوئن) از سوی فخری لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام شده است، ظرف ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲۶۰۰ نفر بر شمار مبتلایان به ویروس کرونا افزوده شده است.

همین خبر حکایت از آن دارد که شمار قربانیان ابتلا به بیماری کووید-۱۹ بار دیگر سه‌رقمی شده و ظرف شبانه روز گذشته به ۱۲۰ نفر بالغ شده است. تعداد قربانیان یک روز قبل ۱۱۵ نفر اعلام شده بود.

به این ترتیب، بر اساس آمار رسمی، مجموع بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در ایران به بیش از ۱۹۵ هزار نفر رسیده است. طبق آمار وزارت بهداشت مجموع جان‌باختگان در اثر ابتلا به ویروس کرونا در ایران به ۹۱۸۵ نفر رسیده است.

کارشناسان نسبت به آمار رسمی اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی با دیده تردید می‌نگرند. سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران مدعی شده است که تا کنون یک میلیون و ۳۲۰ هزار تست تشخیص کرونا در ایران صورت گرفته است.

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، سنندج ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، سنندج ۲۸ خرداد ۱۳۹۹

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت  که برای بررسی اوضاع به سنندج سفر کرده است، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران "ایرنا" از امکان انجام ۲۵ هزار تست روزانه تشخیص ابتلا به ویروس کرونا در ایران خبر داده است.

اوضاع قرمز در چند استان ایران

فخری لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اوضاع حاکم بر استا‌ن‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، کرمانشاه، هرمزگان و کردستان را قرمز اعلام کرده است.

این در حالی است که اوضاع در برخی دیگر از استان‌های ایران نیز رضایت‌بخش نیست. به عنوان نمونه، عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اعلام کرده است که وضعیت حاکم بر شهرهای گنبدکاووس، آق‌قلا، بندرترکمن، مراوه‌تپه و بندرگز قرمز بوده و به استثنای تنها دو شهر (کردکوی و گمیشان) وضعیت در همه شهرهای دیگر این استان زرد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان علت افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در این استان را "عدم رعایت نکات بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و افزایش دید و بازدیدها" اعلام کرده است. عبدالرضا فاضل همچنین از عدم  استفاده از ماسک در مجامع عمومی انتقاد کرده است.

"شرایط ماندن در خانه"

خبرگزاری ایسنا در گزارشی که از هرمزگان ارسال کرده به ناکافی بودن حمایت‌های مسئولان دولتی از مردم پرداخته است.

در گزارش این خبرگزاری و به نقل از رضا صادقی، یکی از هنرمندان استان هرمزگان آمده است: «بیان جمله "در خانه ماندن" بسیار ساده است. اما شرایط ماندن مردم در خانه هم باید فراهم شود.»

رضا صادقی در گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایسنا گفته است: «متاسفانه وضعیت هرمزگان و به‌ویژه شهر بندرعباس در زمینه بیماری کرونا وضعیت خیلی حاد، ترسناک و عجیب‌وغریبی است.»

این هنرمند اهل هرمزگان از مسئولان خواسته است «با مردم همراه‌تر بوده و ماندن مردم در منازل را آسان‌تر کنند.»

صادقی در این مصاحبه تاکید کرده است که کسانی که نگران سفره و تامین نیازهای خانوداده خود هستند را نمی‌توان به‌اجبار در خانه نگه‌ داشت مگر آنکه دولت نیازهای اولیه آن‌ها را تامین کند.

هم‌چنین ایرج حریرچی در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایرنا از ادامه شیوع ویروس کرونا در ایران خبر داده است. او گفته است که ایران در ماه تابستان نیز درگیر این بیماری خواهد بود.

معاون وزارت بهداشت تغییر باورهای مردم نسبت به شیوع کرونا را بسیار خطرناک دانسته و هشدار داده است که این ویروس با شروع فصل گرما نیز از بین نمی‌رود.

 دویچه وله فارسی