به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۰۵، ۱۳۹۹

فروش نوزادان ایرانی در اینترنت برای ۵۰ میلیون تومان

بی بی سی - پلیس ایران ماجرای فروش نوزادان در اینترنت را تایید کرده و گفته سه نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند که دو نوزاد همراه آنها بوده است. حسین رحیمی، رییس پلیس تهران به ایسنا خبرگزاری دانشجویان گفته فردی که آگهی فروش نوزادان را در فضای مجازی منتشر کرده بود، سه شنبه شب، سوم تیرماه، شناسایی و دستگیر شده است.

به گزارش پلیس یک نوزاد ۲۰ روزه و یک نوزاد دوماهه همراه دستگیرشدگان پیدا شده است که به ادعای متهمان "از خانواده‌های بی‌بضاعت به ازای مبلغی اندک خریداری شده‌اند."

از چند هفته پیش عکس شماری از نوزادان در ایران به همراه مبلغی برای فروش آنها از ۴۰ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان در اینترنت دست به دست می‌شد.

این عکس‌ها و خبر فروش نوزادان واکنش‌های گسترده‌ای میان کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی داشت اما مقام رسمی تا کنون تایید نکرده بود که چنین موضوعی درست است. پلیس می‌گوید افراد زیادی تماس گرفته و از این موضوع شکایت کرده بودند.

فروشندگان نوزادان ادعا کرده بودند که برای کودکان فروخته شده شناسنامه تازه هم می‌توانند تهیه کنند.

پلیس می‌گوید خانواده دو نوزاد پیده شده را شناسایی کرده‌اند و فعلا دو نوزاد را به بهزیستی خواهند داد.

به گفته رییس پلیس تهران سه نفر در این ارتباط بازداشت شده‌اند که هیچ کدام سابقه کیفیری نداشته‌اند.

گزارش شده که متهمان نوزادان را حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان از خانواده‌ها خریده‌اند.

ایسنا با یکی از متهمان که جوانی ۲۷ ساله است و می‌گوید وضعیت مالی بدی دارد، مصاحبه کرده و او گفته کودکان را از خانواده‌های فقیر می‌گرفته و به خانواده‌های متمول می‌داده که از آنها خوب نگهداری کنند.

بهزیستی خرید و فروش کودکان را برای هر دو طرف معادل "قاچاق انسان" می‌داند.

موضوع فروش نوزادان در ایران اتفاق جدیدی نیست و بارها رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که خانواده‌های فقیر و بسیاری از زنان بدون همسر، نوزاد یا کودک خود را می‌فروشند. اما فروش اینترنتی آنان واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشته است.

اواخر اردیبهشت ماه امسال پلیس اعلام کرد که یک باند فروش نوزادان را در استان گرگان در شمال شرقی ایران بازداشت کرده است.

به گزارش پلیس متهمان که یک مرد و ۴ زن بودند، مادران فقیر را شناسایی می‌کردند و از آغاز بارداری تا تولد فرزند هزینه آنان را می‌دادند و پس از تولد کودکان را از آنها می‌گرفتند.

حبیب‌الله مسعودی، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ایران هم یک ماه پیش با تایید این ماجرا گفته بود که خریداران اینترنتی نوزادان، به دلیل اینکه "صلاحیت لازم را برای فرزندخواندگی" نداشته‌اند و بهزیستی با سپردن کودک به آنها مخالفت کرده، از طریق اینترنت نوزاد خریده‌اند.