به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۰۵، ۱۳۹۹

سپیده قلیان: مسئولیت گناه نکرده را نمی‌پذیرم

سپیده قلیان: گفتند از رهبر عفو درخواست کن. گفتم نه و می‌روم به زندان

سپیده قلیان، فعال مدنی یکشنبه اول تیر برای گذراندن ۵ سال حبس، خود را به زندان اوین معرفی کرد. او از محکومان پرونده اعتراضات نیشکر هفت تپه خوزستان است. سپیده قلیان قبل از بازگشت به زندان ویدیویی اختصاصی دراختیار بی بی سی فارسی قرار داد و در آن گفت که چرا وثیقه را آزاد کرده و به زندان برگشته است.

مریم افشنگ، بی بی سی
در این ویدیو سپیده قلیان گفت در آبان سال ۱۳۹۸ بعد از گذشت یک سال بازداشت، با قید وثیقه آزاد شد، در حالی که حکم ۱۹ سال و شش ماه زندان برایش صادر شده بود که بعدها اعلام شد پنج سال آن قابل اجرا خواهد بود.


خانم قلیان می‌گوید از ابتدا هم نمی خواسته وثیقه را قبول کند و به خاطر خانواده تن به آزادی با وثیقه داده است.

در هفته‌های گذشته به مناسبت عید فطر بسیاری از جمله اکثر محکومان پرونده نیشکر هفت تپه شامل عفو شدند.

سپیده قلیان در ویدیویی که به دست بی‌بی‌سی رسانده است، می‌گوید: "من رفتم کمیسیون عفو که ببینم جریان عفو چگونه است. به من می‌گویند تو هم نامه عفو بنویس شاید مشمول بشی. من چرا باید نامه عفو بنویسم؟ مگر من کاری کرده‌ام؟ جرمی مرتکب نشده‌ام."

سپیده قلیان

او در ادامه گفت تنها داراییش همین مقاومت است برای اینکه نشان دهد جرمی مرتکب نشده است.

خانم قلیان در این ویدیو اشاره می‌کند که کارگران هفت تپه به هیچ کدام از خواسته‌هایشان نرسیده‌اند و دادگاه‌های فساد مالی مدیران هفت تپه نمایشی است.

او در اشاره به دادگاه امید اسدبیگی، مدیرعامل نیشکر هفت تپه گفت در همان دادگاهی که آقای اسدبیگی با کت و شلوار حاضر شد، او و دیگر کارگران معترض در پرونده هفت تپه "با لباس زندان و دستبند و پابند حضور یافته‌اند."

سپیده قلیان در این ویدیو درباره تجربیاتش در زندان‌های اوین، قرچک و سپیدار اهواز و تبعیض حاکم در این زندان‌ها علیه زنان هم صحبت کرد.

تجربیات زندگی با زنان در زندان سپیدار کتابی شد با عنوان "تیلاپیا خون هورالعظیم را هورت می کشد" که همزمان با بازگشت سپیده قلیان توسط وبسایت ایران وایر منتشر شد.

او می‌گوید که با انتشار این کتاب تلاش کرده تا نوری بر تاریکی بتاباند و صدای این زنان در زندان سپیدار باشد. زنانی که به گفته او بی‌نام و بی‌چهره و بی‌صدا هستند.

سپیده قلیان ۲۶ ساله برای اجرای پنج سال حکمش به زندان اوین رفت. قبل از رفتن گفت که مثل هر دختر دیگر دوست دارد عاشق شود و با معشوقه‌‌اش در خیابان‌ها قدم بزند آرزویی که این روزها پشت دیوارهای بلند اوین محبوس است.

سپیده قلیان